لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴
این دومین باری است که در ۲۴ ساعت گذشته، آمریکا مواضع شبه نظامیان حوثی را مورد حمله قرار می‌دهد.
این دومین باری است که در ۲۴ ساعت گذشته، آمریکا مواضع شبه نظامیان حوثی را مورد حمله قرار می‌دهد.

آمریکا دوباره مواضع شبه نظامیان حوثی را در یمن هدف قرار داد

۱۶:۴۶ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

ادامه واکنش‌های بین‌المللی به حملات آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها

سخنگوی کرملین، حملات آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها در یمن را در قاموس قوانین بین‌المللی «غیرمشروع» خواند و محکوم کرد. او گفت قطعنامه روز چهارشنبه شورای امنیت (که روسیه به آن رأی ممتنع داده بود) «هیچ حقی برای انجام حملات» به آمریکا و بریتانیا نداده بود.

دیمیتری پسکوف روز جمعه در عین حال گفت که روسیه به طور مکرر از حوثی‌ها خواسته از حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ دست بکشند.

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن نیز در توکیو به خبرنگاران گفت کشورش با محکوم کردن اقدامات حوثی‌ها، از متحدان خود که در تلاش برای تأمین امنیت گذرگاه دریایی هستند، حمایت می‌کند. حملات حوثی‌ها در دوره اخیر از جمله به کشتی‌هایی با مالکیت ژاپنی لطمه زده بود.

در آلمان، وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات آمریکا و بریتانیا با هدف جلوگیری از دست‌اندازی‌های حوثی‌ها در دریای سرخ انجام شده است. دولت برلین تأکید کرد که هدف «کاهش تنش و بازگرداندن ثبات به منطقه است». وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که حوثی‌ها در افزایش تنش در خاورمیانه «مسئولیت بسیار جدی» دارند.

لارس راسموسن، وزیر خارجه دانمارک، هم گفت کپنهاگ از اقدامات متحدان آمریکایی و بریتانیایی خود حمایت می‌کند، زیرا اگر حوثی‌ها کشتیرانی بین‌المللی را مختل کرده و تردد دریایی در دریای سرخ و تنگه سوئز را متوقف کنند، باید بابت آن «بهای سنگینی» پرداخته شود. دولت هلند نیز روز جمعه بیانیه مشابهی در حمایت از عملیات مشترک آمریکا و بریتانیا صادر کرد.

در کنار این متحدین اروپایی آمریکا و بریتانیا، کانادا، استرالیا، بحرین، کره جنوبی و نیوزیلند نیز بیانیه‌ای مشترک در لزوم ضربه زدن به توانایی‌های حوثی‌ها صادر کردند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه عراق با محکوم کردن «حملات در یمن» گفت «گسترش حملات راه حل نیست». این بیانیه بغداد در همین حال بر حفظ کشتیرانی آزاد در آب‌های بین‌المللی تأکید کرد. وزارت خارجه کویت اعلام کرد این کشور «با نگرانی رویدادهای دریای سرخ را دنبال می‌کند» و بر «اهمیت امنیت و ثبات در منطقه» تأکید دارد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، نیز گفت که کشورش با نگرانی عواقب رویدادهای جاری بر امنیت منطقه را دنبال می‌کند. آقای الصفدی از «ناتوانی جامعه بین‌الملل در مهار اسرائیل و متوقف کردن جنایات این کشور» نیز انتقاد کرد.

۱۴:۱۵ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

حملات بامداد جمعه علیه حوثی‌ها پنج کشته به جا گذاشته است

حوثی‌ها می‌گویند پنج تن از اعضای این گروه در حملات نظامی آمریکا و بریتانیا کشته، و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، سخنانی که به طور تلویزیونی پخش می‌شد، با اعلام این موضوع گفته است که در جریان عملیات مشترک آمریکا و بریتانیا، در مجموع ۷۳ حمله علیه این گروه انجام شده است.

او این حملات را «تجاوزی آشکار» توصیف کرد، و وعده داد این حملات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

یحیی سریع، در برنامه خبری روز جمعه
یحیی سریع، در برنامه خبری روز جمعه

مقام‌های آمریکا، بریتانیا، و استرالیا با دفاع از حملات علیه مواضع حوثی‌ها، این حملات را «محدود، متناسب و ضروری»، و «برای تضمین آزادی دریانوردی در دریاها و حفظ تجارت جهانی» توصیف کرده‌اند.

آمریکا اعلام کرده که نیروهای آمریکا و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ سایت مورد استفاده شورشیان حوثی در یمن، هدف قرار داده‌اند.

۱۲:۲۷ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

چین خواستار «خویشتنداری همه طرف‌ها» در دریای سرخ شد

چین در پی حملات نظامی مشترک آمریکا و انگلیس به اهداف حوثی ها در یمن، با اعلام نگرانی از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ، خواستار «خویشتنداری همه طرف‌ها» شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در نشست خبری هفتگی خود گفت که پکن «از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهد تا با حفظ آرامش، خویشتنداری کنند، تا از گسترش درگیری جلوگیری شود».

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

او اضافه کرد، «حاضریم با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کنیم و تنش‌ها را کاهش دهیم تا به طور مشترک امنیت این آبراه بین‌المللی را حفظ کنیم».

حملات مشترک بریتانیا و آمریکا، پس از آن انجام شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از حوثی‌ها می‌خواهد حملات «وقیحانه» خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را متوقف کنند.

چین و روسیه از چهار کشوری بودند که به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

پیشتر روسیه با محکوم کردن حملات علیه حوثی‌ها گفته بود که خواستار یک نشست فوری شورای امنیت در این رابطه است.

۱۱:۲۲ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

بریتانیا و استرالیا از حملات علیه مواضع حوثی‌ها دفاع کردند

جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، روز جمعه به رادیو تایمز گفت که حملات شبانه بریتانیا و ایالات متحده علیه اهداف نظامی حوثی ها در یمن، اقدامی در «دفاع از خود» بوده است.

او در همین روز به برنامه صبحانه بی‌بی‌سی هم گفت که این عملیات دفاع از کشتی‌های جنگی و کشتی‌رانی در دریای سرخ، «محدود، متناسب و ضروری» بود، و در حال حاضر هیچ حمله دیگری «برنامه‌ریزی نشده است».

آقای هیپی همچنین یادآور شد که جنگنده‌های بریتانیایی در طول شبی به دو هدف مرتبط با حوثی‌ها در یمن حمله کردند، و جنگنده‌های آمریکایی ۱۲ نقطه دیگر را هدف قرار دادند.

همزمان معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا هم گفته است که این حملات، «برای تضمین آزادی دریانوردی در دریاها و حفظ تجارت جهانی بود».

ریچارد مرلس به رسانه‌های این کشور گفت که تصمیم به شرکت در حملات علیه حوثی‌ها، «کاملاً بر اساس منافع ملی استرالیا اتخاذ شده» و تأکید کرد «این تصمیم به سادگی گرفته نشده است».

همزمان رویترز خبر داد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، درباره تنش‌های فزاینده در دریای سرخ و نیاز به حفظ آزادی دریانوردی صحبت کرده است.

ایالات متحده و بریتانیا بامداد جمعه، حملاتی را از هوا و دریا علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن انجام دادند که ۶۰ نقطه مرتبط با حوثی‌ها را در بر گرفته است.

این اقدام پاسخی به حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ در ماه‌های اخیر است.

۱۰:۳۵ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

واکنش قانونگذاران آمریکایی به حملات علیه حوثی‌ها

قانونگذاران آمریکایی واکنش‌های متفاوتی را در مورد اقدام نظامی ایالات متحده در یمن ارائه کرده‌اند.

جمهوری‌خواهان، به ویژه رهبران جمهوری‌خواه در کنگره، گرچه این اقدام نظامی را «دیرهنگام» توصیف کرده‌اند عمدتاً از این اقدام حمایت می‌کنند.

در این زمینه میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا، از حملات آمریکا و متحدانش علیه حوثی‌ها استقبال کرد، اما گفت: «تصمیم بایدن برای استفاده از نیروی نظامی علیه این نمایندگان ایران دیرهنگام بود».

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اقدام نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را «بسیار دیرهنگام» خواند، اما افزود که ایالات متحده «همیشه و به‌ویژه در مواقع خطرناک، باید قدرتمند ظاهر شود».

جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز از این اقدام نظامی حمایت کرد که آن را اقدامی «ضروری و متناسب» توصیف کرد.

در همین حال، برخی نمایندگان دموکرات که به دموکرات‌های مترقی شهرت دارند، از بایدن انتقاد کرده‌اند که چرا برای این اقدام نظامی به دنبال مجوز کنگره نبوده است. این دیدگاه در میان برخی جمهوری‌خواهان کنگره هم مشاهده می‌شود.

در این زمینه مارک پوکان، نماینده دموکرات از ویسکانسین، در شبکه ایکس نوشت که «ایالات متحده نمی‌تواند بدون مجوز کنگره، برای درگیر شدن در یک درگیری چنددهه‌ای دیگر مخاطره کند».

چیپ روی، نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس هم در شبکه ایکس نوشت که او «به طور بالقوه» با این حملات مشکلی ندارد، اما این سؤال را مطرح کرد که «این کار با چه اختیاراتی انجام شد» و چرا کنگره در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست.

۰۹:۴۶ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

آمریکا از حمله به بیش از ۶۰ هدف مرتبط با حوثی‌ها در ۱۶ مکان خبر داد

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شورشیان حوثی در یمن، هدف قرار داده‌اند.

بر اساس این اعلام، نقاط مورد هدف، شامل هسته‌های فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی بوده، و در این حملات از بیش از یکصد قطعه «مهمات هدایت‌شونده دقیق» استفاده شده است.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که آغازی برای جنگ همه‌جانبه جدیدی در غزه بود، حوثی‌ها در حمایت از این گروه، اقدام به حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌ها با مقصد اسرائیل در دریای سرخ کرده‌اند، و اکنون می‌گویند این حملات همچنان ادامه خواهد داشت.

حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما حوثی‌های یمن این وضعیت را ندارند، گرچه آمریکا اخیراً امکان الحاق این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی خود را در دست بررسی دارد.

حوثی‌ها از زمان تصرف پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴ که به جنگ داخلی در این کشور دامن زد، از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار بوده‌اند، گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که حملات اخیر این گروه در دریای سرخ به طور مستقل و بدون هماهنگی با ایران صورت گرفته است.

۰۹:۱۱ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

حوثی‌ها می‌گویند به حملات خود ادامه خواهند داد

سخنگوی شورشیان حوثی می‌گوید به رغم حملات هوایی آمریکا و بریتانیا، این گروه به هدف‌گیری کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، ادامه خواهد داد.

محمد عبدالسلام در این اظهارات که در پستی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، گفته است که «هیچ توجیهی» برای به گفته او «تجاوز به یمن» وجود ندارد، زیرا «هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب وجود نداشت».

او در عین حال اضافه کرد که «هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کردند»، در دریای سرخ ادامه خواهد داشت.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که آغازی برای جنگ همه‌جانبه جدیدی در غزه بود، حوثی‌ها در حمایت از این گروه، اقدام به حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌ها با مقصد اسرائیل در دریای سرخ کرده‌اند.

حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اما حوثی‌های یمن این وضعیت را ندارند، گرچه آمریکا اخیراً امکان الحاق این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی خود را در دست بررسی دارد.

۰۸:۵۲ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

ایران می‌گوید حملات علیه حوثی‌ها «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن» است

خبرگزاری صداوسیما، نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به حملات آمریکا و بریتانیا علیه شورشیان حوثی یمن را بازتاب داده که در آن این حملات «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن» توصیف شده است.

در نخستین ساعات صبح جمعه ۲۲ دی ماه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است جمهوری اسلامی «شدیداً» حملات نظامی آمریکا و انگلیس «به چند شهر یمن» را محکوم می‌کند.

او این حملات را «اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل» توصیف کرده است.

همزمان حزب‌الله لبنان هم که متحد منطقه‌ای حوثی‌ها به شمار می‌رود، این حملات را محکوم کرده است.

در این میان روسیه نیز گفته است که برای یک نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد حملات آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها درخواست داده است.

حوثی‌ها از زمان تصرف پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴ که به جنگ داخلی در این کشور دامن زد، از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار بوده‌اند، گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که حملات اخیر این گروه در دریای سرخ به طور مستقل و بدون هماهنگی با ایران صورت گرفته است.

۰۸:۲۱ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

گزارش شبکه المسیره از حملات آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به حوثی‌ها می‌گوید٬ آمریکا و بریتانیا بامداد جمعه در حملات هوایی و موشکی خود یک پایگاه نیروی هوایی، یک فرودگاه و یک پایگاه نظامی را هدف قرار دادند.

حسین العزی٬ معاون وزارت خارجه حوثی‌ها٬ نیز گفت: «کشورمان هدف حمله تجاوزگرانه وسیع کشتی‌ها، زیردریایی‌ و جنگنده‌بمب افکن‌های آمریکایی و بریتانیایی قرار گرفت.»

این مقام حوثی‌ها به آمریکا و بریتانیا هشدار داد که آماده پرداخت «هزینه سنگین» این کار باشند.

گزارش ها حاکی است که نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا با موشک‌های «کروز توماهاک» و همچنین حملات هوایی بیش از ۱۲ موضع شبه نظامیان حوثی را در مناطق محتلف یمن هدف قرار دادند.

۰۶:۲۹ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

آمریکا: حوثی‌ها به حملات خود پایان ندهند، هزینه‌های بیشتری متحمل خواهند شد

لوید آستین
لوید آستین

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله مشترک نظامی ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شبه نظامیان حوثی با هدف «مختل کردن و تضعیف توانایی» آنها انجام شد.

وزیر دفاع آمریکا گفت، در پاسخ به حملات «خطرناک و بی‌ثبات‌کننده» حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه کشتی‌رانی بین‌المللی دریای سرخ ، « ارتش ایالات متحده و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند، حملاتی را علیه اهداف نظامی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام دادند.»

لوید آستین تصریح کرد: هدف از حملات بامداد جمعه «مختل کردن و تضعیف توانایی حوثی‌ها برای به خطر انداختن دریانوردان و تهدید تجارت جهانی در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان است.»

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد حمله مشترک نظامی ائتلاف «پیامی روشنی به حوثی‌ها است که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، هزینه های بیشتری متحمل خواهند شد. »

لوید آستین در ادامه گفت که در این حملات «پهپادها، شناورهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز زمینی، و تجهیزات رادار ساحلی و تجسس هوایی حوثی‌ها» مورد حمله قرار گرفتند.

او تصریح کرد: «ایالات متحده حق دفاع خود را برای خود محفوظ می‌داند و در صورت لزوم، اقدامات بعدی را برای محافظت از نیروهای ایالات متحده انجام» خواهد داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG