لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

قطع برق گسترده در پایتخت و سایر مناطق ونزوئلا


کاراکاس پایتخت ونزوئلا و سایر مناطق این کشور روز جمعه با قطع برق مواجه بود
کاراکاس پایتخت ونزوئلا و سایر مناطق این کشور روز جمعه با قطع برق مواجه بود

وزارت ارتباطات و اطلاع‌رسانی ونزوئلا اعلام کرد که کاراکاس، پایتخت این کشور، و سایر مناطق، اوایل روز جمعه دچار قطع گسترده برق شده‌اند و این را به اقدامات «خرابکارانه» مخالفان نسبت داد، اما در این زمینه هیچ مدرکی ارائه نکرد.

گزارش‌های تکمیلی حاکی از آن است که از عصر جمعه برق در برخی مناطق این کشور آمریکای لاتین وصل شده است.

«فردی نانز»، وزیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی ونزوئلا، روز جمعه نهم شهریورماه در تلویزیون دولتی این کشور گفت که قطع برق بامداد این روز، تقریباً تمام کشور را تحت تأثیر قرار داده است، زیرا به گفته او تمامی ۲۴ ایالت این کشور گزارش قطع برق کامل یا جزئی داده‌اند.

او گفت:‌ «ما بار دیگر قربانی اقدامات مخرب در حوزه برق شده‌ایم».

با این حال، آقای نانز مدرکی مبنی بر اقدامات مخرب عمدی در کشوری که اغلب دچار قطع برق می‌شود، ارائه نکرد.

دو روز پیشتر نیز وزیر کشور ونزوئلا ادعا کرد که مخالفان دولت، اقدام به خرابکاری در سیستم برق سراسری این کشور و نقص در خدمات برق در چندین منطقه کرده‌اند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، نیز که وضعیت اقتصادی از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۳ رو به وخامت رفته، اغلب از حملات مخالفان به شبکه برق شکایت دارد اما مخالفان دولت این ادعاها را تکذیب می‌کنند.

ویدئوهایی که روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، شهرهایی از ونزوئلا را نشان می‌داد که در خاموشی به سر می‌برند هر چند رویترز که این گزارش را منتشر کرده می‌گوید نمی‌تواند این ویدیوها را تایید کند.

رویترز همچنین می‌گوید هیچ کدام از مخالفان دولت نیز برای ابرز نظر درباره قطع برق جمعه در دسترس نبودند.

آخرین قطع گسترده برق در ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ رخ داد، زمانی که این کشور سه قطعی برق سراسری را تجربه کرد. برخی از این قطع برق‌ها سه روز طول کشید که مقامات نیز را آن را به حملات به شبکه برق رسانی و آسیب به خطوط برق توسط خرابکاران و مخالفان نیکولاس مادورو نسبت دادند.

با آنکه شورای انتخاباتی ونزوئلا که به عنوان متحد مادورو شناخته می‌شود، نیکولاس مادورو را به عنوان برنده انتخابات معرفی کرده اما تا کنون آرای تفکیکی را ارائه نکرده است.

این در حالی است که اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید نتایج در سطح مراکز رأی‌گیری نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس اوروتیا، دیپلمات بازنشسته ۷۴ ساله، مادورو را با اختلاف زیاد شکست داده است.

ایالات متحده به همراه چند کشور اروپایی و آمریکای لاتین، تأییدیه دادگاه عالی ونزوئلا مبنی بر پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ در این کشور را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG