لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

انتخابات حساس ونزوئلا؛ بلینکن خواستار احترام به روند دموکراتیک شد


ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت مخالفان دولت مادورو
ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت مخالفان دولت مادورو

با آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا، وزیر خارجه آمریکا از همه احزاب در این کشور آمریکای لاتین خواست به روند دموکراتیک احترام بگذارند.

در حالی که ونزوئلا روز یکشنبه ۷ مرداد صحنه انتخابات حساس ریاست‌جمهوری است، آنتونی بلینکن گفت مردم ونزوئلا مستحق انتخاباتی هستند که حقیقتاً بازتابی از اراده آن‌ها و عاری از هرگونه دستکاری باشد.

آقای بلینکن که به ژاپن سفر کرده، افزود جامعه بین‌المللی این موضوع را «به دقت زیر نظر خواهد داشت».

انتخابات ونزوئلا یکشنبه پرتنش‌ترین در بیش از یک دهه گذشته توصیف شده و برخی تحلیلگران گفته‌اند ممکن است نخستین بخت واقعی برای تغییر در این کشور پس از سلطه کامل حزب سوسیالیست در ارکان قدرت باشد.

اگر نتیجه انتخابات در اوج فروپاشی اقتصادی و نگرانی از فساد گسترده به یک تغییر عمده در صحنه سیاست این کشور منجر نشود، قدرت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی برای ۶ سال دیگر تضمین خواهد شد.

در آن صورت این سومین دوره خواهد بود که آقای مادورو بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد.

برخی نظرسنجی‌های روزهای مانده به گشایش حوزه‌های رای‌گیری، پیشتازی ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت مخالفان دولت مادورو را نشان می‌داد.

آقای گونزالس یک دیپلمات پیشین ۷۴ ساله که به رفتار آرام در میان مردم کشورش آوازه دارد، از سوی برخی از حامیان سابق حزب سوسیالیست حاکم نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

این درحالی است که آقای مادورو با تکیه به ۱۱ سال قدرت خود به پیروزی در این دوره نیز امیدوار است.

در انتخابات یکشنبه، هشت رقیب دیگر نیز قدرت مادورو را به چالش کشیده‌اند اما تنها سیاستمداری که بخت او برای رقابت واقعی ارزیابی شده، ادموندو گونزالس است.

این نخستین بار پس از مدتی طولانی است که اپوزیسیون ونزوئلا با غلبه بر اختلافات عمیق داخلی و تحریم‌های انتخاباتی که ناشی از جاه‌طلبی‌های سیاستمداران بود، حول یک نامزد واحد گرد آمده است.

حکومت آقای مادورو مدعی شده که «شفاف‌ترین» سیستم انتخاباتی را دارد اما حامیان عمده او نسبت به وقوع «حمام خون» در صورت شکست نیکلاس مادورو هشدار داده‌اند.

با این حال، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع، گفته است نیروهای مسلح به نتیجه انتخابات احترام خواهند گذاشت. دادستان کل نیز بر ضرورت روند مسالمت‌آمیز تأکید کرده است.

تخمین زده شده که حدود ۱۷ میلیون نفر از مردم دارای حق رای باشند. حوزه‌ها از ساعت ۶ بامداد (۱۳:۳۰ ایران) به وقت محلی گشوده شده و ۱۲ ساعت، تا ساعت ۱۸ رای مردم را خواهند گرفت.

مقامات دولت سوسیالیست از این نظر روز ۲۸ ژوئیه را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کردند که هفتادمین سالروز تولد هوگو چاوز است. او ۱۱ سال پیش بر اثر سرطان درگذشت.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکلاس مادوروی ۶۱ ساله و حزب سوسیالیست بیش از هر زمان دیگر محبوبیت خود را در میان مردم ونزوئلا از دست داده‌اند. مردم سیاست‌های مادورو را عامل پایین نگاهداشتن دستمزدها، افزایش فقر، فلج شدن صنعت نفت و پدیده جدا شدن خانواده‌ها از یکدیگر می‌دانند.

در نتیجه فروپاشی اقتصادی ونزوئلا دست‌کم ۷.۷ میلیون نفر از مردم این کشور در سال‌های گذشته کشور خود را ترک کرده و بسیاری از آن‌ها از راه‌های خطرناک خود را به کشورهای نزدیک به آمریکا یا خاک آمریکا رسانده‌اند.

شمار مهاجرینی که کشور خود را ترک کرده‌اند، حدود یک سوم از جمعیت ونزوئلا بوده و موج فرار به امید رسیدن به آمریکا کماکان ادامه دارد.

ونزوئلا در شرایطی به وضعیت فلاک‌بار اقتصادی سقوط کرده که با داشتن بزرگ‌ترین ذخایر اثبات شده نفت جهان روزگاری به داشتن اقتصاد پیشرفته در میان کشورهای آمریکای لاتین افتخار می‌کرد.

میانگین درآمد مردم به ۲۰۰ دلار در ماه می‌رسد که نشان از مشکل جدی خانواده‌ها در تأمین نیازمندی‌های اساسی است.

بسیاری از مردم شغل‌های دوم و سوم دارند تا بتوانند به درآمد معادل ۳۸۵ دلاری که با آن کمترین نیازهای ماهیانه را تأمین کنند، نزدیک شوند.

درآمد ۵۰۰ دلاری در ماه برای یک زندگی معمولی مورد نیاز است اما اکثر مردم تنها ۳.۵ دلار در روز درآمد دارند.

انتخابات ۶ سال پیش که قدرت مادورو را تمدید کرد، از سوی آمریکا و متحدان بسیار آمریکا در جهان غیرقانونی شناخته شد و دولت وقت دونالد ترامپ ونزوئلا را هدف تحریم‌ها قرار داد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رویترز؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG