لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

قربانیان حمله حماس از ایران، سوریه و کره‌شمالی به دادگاهی در آمریکا شکایت کردند


تصاویر شماری از کشته‌شدگان حمله روز ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائیل
تصاویر شماری از کشته‌شدگان حمله روز ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائیل

بیش از صد نفر از قربانیان و خانواده قربانیان حمله مسلحانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر ماه از حکومت‌های ایران، سوریه و کره شمالی به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده و دست کم چهار میلیارد دلار غرامت درخواست کردند.

این شکایت که روز دوشنبه ۱۱ تیر از سوی اتحادیه ضد افترا به دادگاه فدرال شهر واشینگتن تسلیم شد بزرگترین درخواست غرامت‌خواهی علیه کشورهای خارجی در ارتباط با حمله گروه افراطی حماس و اولین موردی است که از سوی یک سازمان یهودی حمایت می‌شود.

در این شکایت سه حکومت خارجی به دادن کمک مالی و نظامی به گروه افراطی حماس متهم شده‌اند. حماس از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. هر سه حکومت ایران، سوریه و کره شمالی نیز در فهرست حکومت‌های حامی تروریسم دولت آمریکا هستند.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حمله روز ۱۵ مهر بیش از هزار و ۲۰۰ نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند کشته شده و ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند. برخی از شاکیان در این پرونده شهروندان آمریکایی هستند که در این حمله مجروح شده و همینطور تعدادی از خانواده‌های افرادی که در حمله کشته شدند.

طبق آمارهای وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است، در حملات اسرائیل از روز ۱۵ مهر تاکنون حدود ۳۸ هزار فلسطینی کشته شده و بخش اعظم ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در این باریکه نابود شده‌اند.

جاناتان گرینبلت، مدیر مسئول اتحادیه ضد افترا در بیانیه‌ای گفت: «ایران بزرگترین حکومت حامی یهود‌ستیزی و ترور است و در کنار سوریه و کره شمالی باید به دلیل حمایت از بزرگترین حمله ضد‌یهودی پس از هولوکاست مجازات شود.»

قبل از این نيز شکایت‌های مشابهی از حکومت ایران در ارتباط با حمله روز ۱۵ مهر حماس به اسرائیل به مراجع قضایی آمریکا تسلیم شده است.

دفتر نمایندگی‌های ایران سوریه و کره شمالی به درخواست خبرگزاری‌های بین‌المللی برای واکنش به این موضوع پاسخ ندادند.

حکومت‌های متهم به حمایت از تروریسم معمولا شکایات به مراجع قضایی آمریکا و احکام دادگاه‌ها در این کشور را نادیده می گیرند.

شاکیان امیدوارند که در صورت صدور حکم محکومیت برای دولت‌های متهم در این نوع پرونده‌ها کل و یا بخشی از غرامت را از صندوق قربانیان تروریسم دولتی که در سال ۲۰۱۵ توسط کنگره آمریکا تاسیس شد دریافت کنند.

ولی موجودی فعلی در این صندوق اندک است و به همین دلیل گروهی از قانونگذاران آمریکایی در ماه مه امسال پیشنویس لایحه‌ای را تدوین کردند که با افزایش موجودی این صندوق بتوان پرداخت مبالغ سالانه به قربانیان را تضمین کرد.

شکایتی که روز دوشنبه به دادگاه فدرال شهر واشینگتن تسلیم شد یک میلیارد دلار غرامت اجباری و سه میلیارد دلار غرامت تنبیهی درخواست کرده است.

یکی از شاکیان به نام ناهار نتا که مادرش، شهروند دوتابعیتی آمریکایی- اسرائیلی در حمله روز ۱۵ مهر کشته شده است گفت: «با وجودی که هیچ چیزی نمی‌تواند درد تحمل ناپذیری را که حماس به خانواده ما تحمیل کرد و غم از دست دادن عزیزانمان را جبران کند ما امیدواریم که این پرونده بتواند به شکلی و تا حدی به اجرای عدالت کمک کند.»

XS
SM
MD
LG