لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

ویکتور اوربان، منتقد کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، به کی‌یف سفر کرد


سفر ویکتور اوربان (چپ) به کی‌یف از این نظر که او منتقد آشکار کمک‌های نظامی غرب و ناتو به اوکراین بوده، مورد توجه قرار گرفته است
سفر ویکتور اوربان (چپ) به کی‌یف از این نظر که او منتقد آشکار کمک‌های نظامی غرب و ناتو به اوکراین بوده، مورد توجه قرار گرفته است

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در اولین سفر به کی‌یف از زمان یورش نظامی روسیه به اوکراین، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

سفر غیرمنتظره رهبر مجارستان به اوکراین در روز سه‌شنبه ۱۲ تیر یک روز پس از آن صورت گرفت که بوداپست ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به‌دست گرفت.

ویکتور اوربان بر خلاف اکثر رهبران دولت‌های اتحادیه اروپا رابطه نزدیک کشور خود با روسیه و ولادیمیر پوتین را حفظ کرده است.

سفر آقای اوربان به کی‌یف از این نظر که او منتقد آشکار کمک‌های نظامی غرب و ناتو به اوکراین بوده، مورد توجه قرار گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی از ویکتور اوربان به‌دلیل عدم حمایت از کی‌یف انتقاد کرده بود.

نخست‌وزیر مجارستان حدود هفت ماه پیش نشست رهبران اتحادیه اروپا را هنگام رای‌گیری بر سر آغاز مذاکرات برای الحاق اوکراین به این اتحادیه ترک کرد.

اتحادیه اروپا از آن زمان نیز به تلاش برای عضویت اوکراین در این نهاد ادامه داده و هفته گذشته رسما مذاکرات برای این عضویت را در بروکسل آغاز کرد.

ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، حامی عمده اوکراین در دفاع از خود از آغاز حمله روسیه به چهار استان این کشور بوده است اما ویکتور اوربان که کشورش عضو ناتو نیز هست بسته کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین را برای مدتی مسدود کرد.

سران اتحادیه اروپا هفته‌ها تلاش کردند تا ویکتور اوربان را به لغو وتوی مجارستان در مورد آن بسته کمک به اوکراین متقاعد کنند.

ویکتور اوربان، رهبر ملی‌گرای مجارستان که ۱۴ سال است رهبری کشورش را برعهده دارد، در ماه‌های اخیر دو بار با ولودیمیر زلنسکی روبه‌رو شد: ابتدا در آیین سوگند ریاست‌جمهوری خاویر میلی در آرژانتین، و سپس هفته گذشته در جریان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل.

آقای زلنسکی در آن دیدارهای حاشیه‌ای آمادگی خود را برای «گفتگوی صادقانه» با مجارستان اعلام کرده بود.

با این حال، ویکتور اوربان سال گذشته با انجام دیدار با ولادیمیر پوتین در پکن اولین رهبر اتحادیه اروپا بود که از زمان حمله روسیه به اوکراین، با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. اوربان در آن دیدار گفت مجارستان با تحریم علیه روسیه مخالف است.

در ۲۸ ماهی که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، رهبران کشورهای دیگر اتحادیه اروپا و سایر مقامات غربی، غیر از آقای اوربان، بارها از کی‌یف دیدار کرده بودند.

سخنگوی ویکتور اوربان روز سه‌شنبه گفت سفر نخست‎‌وزیر به کی‌یف غیر از مناسبات دو جانبه، برای امکان برقراری صلح میان اوکراین و روسیه انجام شده است.

این سخنگو توضیح بیشتری نداد.

به گزارش روزنامه گاردین، سفر آقای اوربان به کی‌یف پس از رشته مذاکرات طولانی بین دو دولت بر سر حقوق اقلیت مجارزبان‌ اوکراین که عمدتا در استان زاکارپاتیا در غرب این کشور و در نزدیکی مرز با مجارستان ساکن هستند، انجام شده است.

جمعیت این اقلیت در اوکراین که به زبان مجاری تکلم می‌کنند تا حدود ۱۵۰ هزار نفر برآورد شده است.

پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز مجارستان از سیاست‌های دولت کی‌یف در قبال این اقلیت اوکراینی ناخشنود بود.

به نوشته رویترز، اوکراین که مشتاق کسب حمایت مجارستان نیز هست، اعلام کرده که برای رسیدگی به نگرانی‌های بوداپست در خصوص این گروه از اقلیت «هر کاری که لازم باشد، انجام خواهد داد».

در این میان، در صحنه میدانی جنگ روسیه در اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که پنج جنگنده اوکراین را «منهدم» و به دو جت دیگر اوکراین در فرودگاه میرهرود در منطقه پولتاوا آسیب رسانده است.

در شرایطی که اوکراین برای دریافت تجهیزات هوایی دفاعی مؤثرتری از غرب آماده می‌شود و قول گرفته که جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ را دریافت کند، روسیه حمله به فرودگاه‌های اوکراین را در دوره اخیر افزایش داده است.

اوکراین به خبر «انهدام» و آسیب به هفت فروند سوخوی خود واکنش نشان نداده است.

با استفاده از: رادیو اروپای آزاد، گاردین، رویترز/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG