لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

«۵۰۰ هزار» خانهٔ خالی در کشور وجود دارد که متعلق به «۹۰ هزار» نفر است


یک مقام وزارت راه و شهرسازی می‌گوید بیش ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که مالکان آن‌ها ۹۰ هزار نفر بیشتر نیستند.

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن این وزارت‌خانه، روز جمعه دوم شهریور ضمن هشدار به صاحبان خانه‌های خالی گفت که وزارت راه و شهرسازی براساس موادی از قانون مالیات‌های مستقیم خانه‌های خالی را شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی می‌کند.

او همچنین افزود که به صاحبان واحدهای شناسایی‌شده «هشدارهای لازم» داده شده و اولویت هشدار برای افرادی است که بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی دارند.

به‌گفتهٔ این مقام وزارت راه و شهرسازی، در میان صاحبان این ۵۰۰ هزار مسکن خالی، کسانی هم هستند که مالک بیش از ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۳ خانهٔ خالی هستند که در اولویت‌های بعدی برای معرفی به سازمان‌ مالیاتی قرار دارند.

آقای نوروزی می‌گوید نگاه دولت در این موضوع «غیردرآمدی» است، «بلکه به دنبال آن هستیم این خانه‌ها عرضه شود». با این حال، او قبلاً پیش‌بینی کرده بود که از خانه‌های خالی «سه هزار میلیارد تومان مالیات» دریافت شود.

ابوالفضل نوروزی خرداد ماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که وزارت راه «اطلاعات دقیق سکونت ٧٣ میلیون ایرانی» را در اختیار دارد و هشدار داده بود اگر سرپرست‌های خانوار در «سامانه ملی املاک و اسکان» اطلاعات خانه خود را ثبت نکنند، جریمه خواهند شد.

دولت ابراهیم رئیسی مدعی بود با طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی تلاش می‌کند مشکل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها را پایین بیاورد، اما با گذشت بیش از یک سال از اجرایی شدن این طرح گزارش‌ها از روند افزایشی قیمت مسکن حکایت دارد.

تحقیقات رادیوفردا نشان می‌دهد که کمتر از سه سال پس از روی کار آمدن دولت رئیسی، بحران خانه‌دار شدن در ایران به شکلی کم‌سابقه به بالاترین میزان خود رسیده است؛ به‌طوری که یک کارگر برای خرید یک واحد آپارتمان معمولی در تهران باید بیش از دو قرن انتظار بکشد.

داوود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس اتحادیه املاک، نیز ۲۸ مرداد ماه از رکود تورمی در بازار اجاره‌بها، خرید و فروش مسکن خبر داد و گفت که در حال حاضر میانگین نرخ اجاره‌بها در تهران بیش ‌از ۵۰ درصد افزایش یافته و با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند.

همچنین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در دولت رئیسی قیمت مسکن در تهران ۲.۷ برابر شده است.

با استفاده از ایلنا و رادیوفردا؛ س.ب / ر.ش
XS
SM
MD
LG