لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

افزایش «۵۰ درصدی» اجاره‌‌بهای مسکن در تهران


نایب رئیس اتحادیه املاک می‌گوید میانگین نرخ اجاره‌بها در تهران بیش ‌از ۵۰ درصد افزایش یافته و از سوی دیگر با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند.

داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک روز یکشنبه ۲۸ مرداد در ادامه گفته است هم‌اکنون رکود تورمی در بازار اجاره‌بها، خرید و فروش مسکن حاکم است.

به گفته او «به طور کلی خریداری در بازار خرید و فروش مسکن نیست».

پیشتر نیز بانک مرکزی ایران افزایش نرخ اجاره بها در تهران و کل مناطق شهری استان را برای ماه خرداد نسبت به خرداد پارسال به ترتیب ۴۷ درصد و ۵۱.۶ درصد گزارش داده بود.

آرشیو آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی که خرداد ۱۳۹۷ و قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نزدیک ۱۵ هزار خانه در تهران معامله شده بود، در خرداد امسال این رقم به زیر چهار هزار واحد سقوط کرده است.

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران از زیر ۳۲ میلیون تومان به نزدیک ۸۵ میلیون تومان اوج گرفته است.

دولت سیزدهم در ابتدای کار قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن را به مردم داده بود؛ اما محمدرضا رضایی

کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس ۲۵ فروردین اعلام کرد پیشرفت طرح «نهضت ملی مسکن» در سطح ۲۵ درصد متوقف شده و تنها بخش «بسیار جزئی» از پروژه‌های مسکن دولتی تحویل شده است.

او گفت آنچه هم تحویل شده است، مربوط به پروژه «اقدام ملی مسکن» دولت قبل است.

نایب رئیس اتحادیه املاک همچنین به تصویب سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها در سال جاری گفته است الگوی مناسب برای قیمت‌گذاری در حال حاضر وجود ندارد.

پارسال نیز دولت افزایش بیش از ۲۵ درصدی نرخ اجاره بها در تهران را ممنوع کرده بود، اما عملا اجاره‌ها دو برابر این رقم افزایش یافت.

بیگی‌نژاد می‌گوید مانند سال‌های گذشته در بازار مسکن برای خانه‌دار شدن مستأجران گامی برداشته نمی‌شود، زیرا نرخ‌گذاری‌ها فراتر از توان مالی مستأجران است؛ به عبارت دیگر قدرت خرید ملک توسط عموم مستأجران کاهش پیدا کرده و به همین دلیل بازار خرید مسکن در رکود قرار گرفته، زیرا مشتری نیست.

او در ادامه گفته است مستأجران به علت کاهش قدرت مالی، از منطقه‌ای که سکونت دارند به مناطق پایین شهر در حال نقل مکان هستند.

XS
SM
MD
LG