لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

مقام رسمی: ۲۵ نفر در جریان اعتراضات آب در همدان بازداشت شدند


فرماندار همدان از بازداشت ۲۵ نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات خیابانی به‌دلیل قطعی آب در این استان خبر داد.

محمدعلی محمدی مدعی شده که از این تعداد، «۲۰ نفر ساکن استان همدان نبوده و با حضور در همدان قصد ایجاد رعب و وحشت و نارضایتی بین مردم را داشتند.»

وی در این زمینه که آنها چطور قصد ایجاد «رعب و وحشت» میان مردم را داشتند و اهل کدام استان بودند، توضیح نداده است.

فرماندار همدان روز پنج‌شنبه، ۱۷ شهریورماه در جلسه رفع مشکل آب آشامیدنی همدان، تنها گفته که این افراد، در جریان «سه تجمع غیرقانونی» بازداشت شدند.

قطع آب در همدان در هفته نخست، منجر به بروز اعتراضات مردمی شد و در تجمعی که شامگاه دوم شهریور برگزار شد با برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد.

با گذشت حدود چهار هفته از بحران قطع آب لوله‌کشی همدان و به‌رغم واردشدن ده‌ها چاه جدید به مدار آب‌رسانی، آب مناطق گسترده‌ای از این شهر همچنان گاهی تا ۲۰ ساعت در شبانه‌روز قطع است و شهروندان هم می‌گویند آب لوله‌ها قابل آشامیدن نیست.

مقام‌های مسئول در استان همدان که هفته‌ها است وعده رفع کامل مشکل را می‌دهند، هنوز موفق به این کار نشده‌اند.

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان، نیز روز پنج‌شنبه با بیان اینکه «فاز نخست آبرسانی به شهر همدان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد»، اضافه کرده است که «زمان سهمیه‌بندی آب، از امشب کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته وی، مشکلات کنونی تأمین آب همدان، «از گذشته به ما ارث رسیده» و «اگر ساعات قطعی آب در سطح شهر همدان کم شود، بخش زیادی از مشکلات شهروندان برطرف می‌شود.»

بحران آب همدان، مردم در جست‌‌‌‌‌و‌‌‌‌جوی آب
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:44 0:00

قطعی آب در همدان پس از شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری رخ داد. معضل بی‌آبی در این شهرها در هفته‌های گذشته موجب اعتراض‌های خیابانی و سر دادن شعارهای تند علیه دولتمردان ایران شده بود که با واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شد.

کم‌آبی در استان همدان در شرایطی رخ داده که این شهر پیشتر دارای رشته‌قنات‌های متعددی بود و به گفته کارشناسان، «سوء مدیریت» در زمینه مصرف آب، این استان را به شرایط امروز رسانده است.

پیش از این استاندار همدان گفته بود که پروژه انتقال آب به شهر همدان باید تا پایان مرداد امسال تکمیل می‌شد، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده است.


با استفاده از گزارش‌های ایسنا، مهر و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG