لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

امیدواری اسرائیل به توافق‌های بیشتر صلح؛ نگرانی از «کارشکنی» ایران در بحرین‎


یک روز پیش از امضای توافق‌های عادی‌سازی رابطه امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، رئیس موساد گفته است که کشورش «در حال کار به روی کشورهای دیگر» برای دستیابی به توافق‌های صلح بیشتر است.

هم‌زمان، مقامات اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که ایران «ممکن است» اسرائیلی‌ها و منافع آتی اسرائیلی در بحرین را «هدف قرار دهد».

به گزارش پایگاه خبری اسرائیلی وای.نت، یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، بامداد دوشنبه ۲۴ شهریور در پای پلکان هواپیمایی که او و نخست‌وزیر کشورش را برای حضور در آیین امضای توافق‌های عادی‌سازی مناسبات با امارات و بحرین به واشینگتن برد، گفت «این یک سفر بسیار هیجان‌انگیز است» که «مدت‌ها منتظر آن بوده‌ایم» و «افراد خوب زیادی» برای کسب این موفقیت «سال‌های زیادی» کار کردند.

آقای کوهن به خبرنگاران گفت که «در حال کار به روی کشورهای دیگر است» ولی افزود «این به آن‌ها و همچنین به ما بستگی دارد اما امیدواریم که این اتفاق رخ دهد».

وی به نام کشورهایی که موساد «در حال کار به روی آنها» است، اشاره نکرد و از پاسخ به پرسش خبرنگاران اسرائیلی در مورد آمادگی احتمالی عربستان برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل خودداری کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رئیس موساد در سال‌های گذشته نماینده ویژه بنیامین نتانیاهو در نزدیک کردن اسرائیل به کشورهای عربی و امیرنشین‌های خلیج فارس، از جمله عمان، بحرین و امارات و همچنین برقراری تماس با عربستان بوده است.

هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۳ مرداد امسال «توافق تاریخی» امارات و اسرائیل را برای عادی‌سازی رابطه اعلام کرد، نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله از یوسی کوهن به خاطر این موفقیت قدردانی کرد.

آقای ترامپ ۲۱ شهریور نیز از «توافق تاریخی» دیگری میان بحرین و اسرائیل برای عادی‌سازی رابطه خبر داد.

بنیامین نتانیاهو بامداد دوشنبه پیش از ترک اسرائیل به سوی واشینگتن گفت راهی «یک مأموریت تاریخی» است تا توافق‌هایی را امضا کند که از راه سرمایه‌گذاری، همکاری و طرح‌های اقتصادی، «میلیاردها میلیارد دلار» نصیب اسرائیل خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد که این توافق‌ها «صلح در برابر صلح» و «ادغام بعدهای سیاسی و اقتصادی» است.

بنیامین نتانیاهو در ویدیویی نیز خطاب به مردم اسرائیل پیش از راهی شدن به سوی واشینگتن گفت «توافق‌های کامل صلح» بدست آمده و «دوران جدید صلح» آغاز شده که «ما ۲۵ سال در رؤیای آن بودیم و به روی آن کار کردیم».

نخست‌وزیر اسرائیل این را هم عنوان کرد که «برقراری پروازهای مستقیم هوایی فعال» میان بحرین و اسرائیل بخشی از «توافق صلح گرم و صمیمی» کشورش با منامه است تا پاسخگوی «شور و هیجان بزرگ» مردم دو کشور باشد.

هیئت ارشد اسرائیلی پیش‌ازظهر دوشنبه وارد واشینگتن شد. پیش از آن، عبدالله بن‌زاید و عبداللطیف الزیانی، وزیران خارجه امارات و بحرین برای شرکت در مراسم امضای توافق‌ها که روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور با میزبانی دونالد ترامپ در کاخ سفید برگزار می‌شود، به واشینگتن رسیدند.

«نگرانی از حملات ایران در بحرین به اسرائیل و منافع اسرائیلی»

در همین حال، مقامات و کارشناسان اطلاعاتی اسرائیل «ارزیابی» کرده‌اند که توافق کشورشان و بحرین با اخلال و کارشکنی از سوی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شود.

روزنامه اسرائیل هیوم که رسانه عمده حامی بنیامین نتانیاهو است، نوشته‌است مقامات اطلاعاتی اسرائیل «نگران هدف قرار گرفتن» اسرائیلی‌ها و منافع آتی اسرائیل از سوی ایران در بحرین هستند.

میخائل باراک، یک پژوهشگر اندیشکده اطلاعاتی هرتزلیا به اسرائیل هیوم گفته است که ایران عوامل خود را برای تشکیل «هسته‌های تروریستی» در بحرین فعال خواهد کرد «تا در زمان مناسب» ضربات خود را عملی کنند.

به گفته آقای باراک، بحرین و اسرائیل «با مشارکت آمریکا» برای مقابله با برنامه‌های ایران همکاری خواهند کرد.

میخائل باراک با اشاره به «تمایل شدید ایران به سرنگونی رژیم بحرین، از جمله برای خارج کردن پایگاه بزرگ نظامیان آمریکا در این کشور» گفته است که بحرین اولین کشورِ دارای «اکثریت شیعه» است که بعد از سقوط حکومت پادشاهی در ایران، با اسرائیل رابطه برقرار می‌کند.

به گفته این کارشناس اسرائیلی، «اکثریت شیعه در بحرین همواره یک چالش برای حکومت سنی پادشاهی آل خلیفه بوده‌است».

آقای باراک افزوده است در حالی که مخالفتی در امارات بعد از اعلام توافق آن کشور و اسرائیل به گوش نرسید، بلافاصله بعد از اعلام توافق بحرین و اسرائیل، دو هشتگ «بحرینی‌ها با عادی‌سازی مخالفند» و «عادی‌سازی خیانت است» در بحرین ترند توئیتر شد.

همچنین افرائیم هالِوی، رئیس اسبق موساد، روز ۲۴ شهریور در یک سخنرانی ویدیویی گفت «تهدید بالقوه جدی این است که ایرانی‌ها از این فرصت برای ضربه زدن به بحرین استفاده کنند».

به نوشته جروزالم پست، آقای هالوی افزود بحرین سرویس‌های امنیتی کارایی دارد و «بیشترین تلاش را خواهد کرد تا گردشگران اسرائیلی را محافظت کند» هر چند که او نمی‌داند خطر مشخصی علیه اسرائیلی‌ها در زمان حضور در بحرین وجود داشته باشد.

سپاه پاسداران در نخستین واکنش به توافق بحرین و اسرائیل گفته بود که «حاکم جلاد بحرین» باید «منتظر انتقام سخت مجاهدان قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور» باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ عیسی قاسم، روحانی شیعه بحرینی نزدیک به حاکمیت در ایران نیز توافق بحرین و اسرائیل را به عنوان «خیانت» نکوهش کرده است.

شیخ قاسم که از چندی پیش در ایران زندگی می‌کند، از مردم بحرین خواسته است جلوی اجرای این توافق را بگیرند.

شبکه دولتی کان اسرائیل نیز فیلم راهپیمایی‌ها و شعارهای «مرگ بر اسرائیل» را که در دو روز اخیر از سوی شیعیان و سایر مخالفان در بحرین برگزار شد، پخش کرده است.

در این میان، روسای سازمان‌های یهودی آمریکایی که با سران بحرین دیدار کرده‌اند، ابراز «اطمینان» کرده‌اند که توافق بحرین و اسرائیل با مشورت سران منامه با عربستان بدست آمده‌است.

خبرگزاری فرانسه افزوده‌است که بدون تأیید پشت پرده عربستان که نفوذ زیادی بر بحرین دارد، توافق منامه و اسرائیل میسر نمی‌بود.

تحلیلگران اسرائیلی نیز نظر به روابط نزدیک بحرین و عربستان گفته‌اند منامه با تکیه به حمایت سعودی به سوی عادی‌سازی رابطه با اسرائیل گام برداشته است.

به نوشته بخش انگلیسی صدای آمریکا، این توافق برای بحرین، دفاع از خود در برابر ایران است.

این پایگاه خبری افزوده‌است که برخی اسرائیلی‌ها برقراری صلح کشورشان و عربستان را «تنها مسئله زمان» می‌دانند.

عربستان رسماً عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را به بعد از دستیابی اسرائیل و فلسطینیان به صلح موکول کرده است.

XS
SM
MD
LG