لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

درخواست مجدد آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان برای بازگشایی بنادر یمن


بندر عدن (عکس از آرشیو)
بندر عدن (عکس از آرشیو)

کاخ سفید روز جمعه ۱۷ آذرماه برای بار دوم در سه روز گذشته از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خواست اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن از طریق بنادر این کشور را صادر کند.

به گزارش رویترز ، سارا سندرز،‌ سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه همچنین اقدامات سرکوبگرانه شبه نظامیان شیعه حوثی علیه مخالفان در صنعا از جمله قتل علی عبدالله صالح رییس جمهوی پیشین یمن را محکوم کرده است.

این بیانیه تصریح کرده است، ضروری است که طرف های درگیری در جنگ یمن به پای میز مذاکره بازگشته تابه نفوذ مخرب شبه نظامیان مورد حمایت ایران پایان دهند.

در حالی این بیانیه کاخ سفید در روز جمعه منتشر شده است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای گفته بود، عربستان سعودی می بایست فورا اجازه ورود کامل غذا، سوخت، آب و دارو به مردم یمن که شدیداً نیازمند آن هستند، را بدهد.

پس از آن که شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران ماه گذشته به سوی ریاض موشک شلیک کردند، ائتلاف عربی به رهبری عربستان محاصره یمن را آغاز کرد. این در حالی است که سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر از وضعیت هولناک انسانی در یمن ابراز نگرانی می کنند و می گویند، دستکم هشت میلیون نفر در معرض قحطی هستند.

در بیانیه سخنگوی کاخ سفید آمده است: ما از ائتلاف به رهبری عربستان می خواهیم اجازه ورود کمک‌های انساندوستانه و کالاهای اساسی و تجاری از جمله سوخت را از طریق بنادر یمن صادر کند و اجازه از سر گیری پروازهای تجاری به صنعا را بدهد.

این بیانیه اضافه کرده است: شبه نظامیان حوثی نیز می بایست اجازه توزیع غذا، دارو و سوخت بین مردم در مناطق تحت کنترل خود را بدهد، نه این که از این کمک در راستای تحکیم قدرت نظامی خود در مبارزه علیه مردم یمن بکار گیرد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متحدان آن دست به تسلیح، مشاوره و تقویت اقدامات خشونت‌آمیز حوثی‌ها می زنند که این روند به تشدید چرخه خشونت، افزایش رنج و درد مردم، قطع روند کمک های انساندوستانه و ایجاد اخلال در تلاش ها برای حل سیاسی بحران یمن منجر شده است.

کاخ سفید می گوید، آمریکا بر این باور است جنگ و درگیری‌های ویرانگر در یمن و رنج ناشی از آن، می بایست از طریق مذاکرات سیاسی براساس قطعنامه‌های شورای امنیت حل و فصل شود.

جنگ داخلی یمن بین حوثی‌های مورد حمایت ایران و حکومت یمن که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از آن حمایت می‌کند به گفته سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه را بوجود آورده است.

سازمان ملل می‌گوید تحت تاثیر ممانعت طرف‌های درگیر در جنگ از انتقال کمک‌های بشردوستانه ممکن است بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر این کشور روی دهد.

جنگ داخلی یمن از زمان آغاز آن دستکم ۱۰ هزار کشته و بیش از ۲ میلیون آواره برجای گذاشته است

XS
SM
MD
LG