مراسم اسکار نودوسوم یکشنبهشب به وقت لسآنجلس (صبح دوشنبه ششم اردیبهشت بهوقت ایران) با شرایط ویژه برگزار میشود؛ دورهای که با همه دورههای پیشین تفاوت دارد، با تأخیر دو ماهه برگزار میشود و در عین حال کماکان با محدودیتهای شدید کرونایی روبهروست.
در مورد برندگان احتمالی و اینکه چه کسی لیاقت دریافت مهمترین جوایز هالیوود را دارد، حرف و سخن فراوان است؛ این هم پیشبینیها و نظرات نگارنده.
بهترین فیلم:
نامزدها: پدر (فلورین زلر)، یهودا و مسیح سیاه (شاکا کینگ)، میناری (لی ایزاک چونگ)، زن جوان خوشآتیه (امرالد فنل)، صدای متال (داریوش ماردر)، محاکمه شیکاگو ۷ (آرون سورکین)، عشایر (کلوئه ژائو) و منک (دیوید فینچر).
چه کسی احتمالاً میبرد؟
عشایر. فیلم پر سر و صدای کلوئه ژائو همه چیز دارد تا داوران جشنواره ونیز، منتقدان آمریکایی و انگلیسی، رأیدهندگان گلدن گلوب و حالا احتمالاً رأیدهندگان جوایز اسکار را با هم یکصدا کند، اما بهرغم صحنههای زیبا و تأثیرگذار، عشایر فیلم قرص و محکمی نیست و بهراحتی میتوان صحنههای مختلف آن را کم یا زیاد یا جابهجا کرد. ضمن اینکه در کنار نکات مثبت فیلم (نظیر بازی عالی فرانسیس مک دورمند، مدعی اصلی جایزه بهترین بازیگر زن)، بهگمانم درغلتیدن آن به وجوه شعاری مانع از تأثیرگذاری کامل فیلم است.
چه کسی باید ببرد؟
پدر. با تلفیق شگفتانگیزِ وهم با دنیای واقعی و غرق کردن تماشاگر در دنیایی بسیار تأثیرگذار و درگیرکننده با پرداخت و روایتی بهشدت سینمایی (در عین برداشت از نمایشنامه و فضای تئاتری) یکی از بهترین فیلمهای سال رقم خورده است.
بهترین کارگردان:
نامزدها: توماس وینتربرگ (یک دور دیگر)، دیوید فینچر (منک)، میناری (لی ایساک چونگ)، عشایر (کلوئه ژائو)، امرالد فنل (زن جوان خوش آتیه).
چه کسی احتمالاً میبرد؟
کلوئه ژائو. در ادامه تحسینهای بیحد و حصر از عشایر و البته موج توجه به زنان فیلمساز، هیچ کس به اندازه کلوئه ژائو بخت برنده شدن این جایزه را ندارد و احتمالاً او دومین زنی خواهد بود که در طول نود و سه سال برگزاری اسکار، جایزه بهترین کارگردان را به خانه خواهد برد.
چه کسی باید ببرد؟
توماس وینتربرگ. «یک دور دیگر» فیلم شگفتانگیز وینتربرگ یک سر و گردن از باقی فیلمهای نامزد این بخش بالاتر است و حالا که سازنده یک فیلم غیر انگلیسیزبان به این بخش راه یافته، ای کاش رأیدهندگان این جسارت را هم داشتند که جایزه بهترین فیلمساز سال را به او اهدا کنند؛ با فیلم غریبی که تمام مفاهیم از پیش تثبیتشده دربارهٔ اخلاق را به زیر سوال میکشد.
بهترین بازیگر مرد:
نامزدها: ریز احمد (صدای متال)، چادویک بوزمن (رقص ما راینی)، آنتونی هاپکینز (پدر)، گری اولدمن (منک)، استیون یوئن (میناری).
چه کسی احتمالاً میبرد؟
چادویک بوزمن. بوزمن با بازی تحسینشدهاش در فیلم رقص ما راینی که به آخرین بازی او پیش از مرگ زودهنگامش بدل شد، بخت زیادی برای دریافت این جایزه دارد، همان طور که جایزه گلدن گلوب هم به او تعلق گرفت و نوعی ادای دین شد به فعالیتهای این بازیگر جوان تازه درگذشته. با توجه به بخت بیشتر اقلیتها در این دوره اسکار، پس از بوزمن، ریز احمد هم بختی برای برنده شدن دارد؛ در نقش جوان اهل موسیقیای که شنواییاش را از دست میدهد.
چه کسی باید ببرد؟
آنتونی هاپکینز. باورپذیرتر و جذابتر از هاپکینز در فیلم پدر در نقشی متفاوت از همه نقشهای قبلی او(در نقش یک پیرمرد دوستداشتنی دچار زوال عقل) قابل تصور نیست.
بهترین بازیگر زن:
نامزدها: ویلا دیویس (رقص ما راینی)، آندرا دی (ایالات متحده علیه بیلی هالیدی)، ونسا کربی (تکههای یک زن)، فرانسیس مک دورماند (عشایر)، کری مولیگان (زن جوان خوشآتیه)
چه کسی احتمالاً میبرد؟
فرانسیس مک دورماند. مک دورماند در نقش زنی که زندگی کولیوار و عشایرگونهای را تجربه میکند، شگفتانگیز است و این برنده جایزه گلدن گلوب به احتمال زیاد جایزه را به خانه خواهد برد.
چه کسی باید ببرد؟
فرانسیس مک دورماند. از معدود مواردی که حق به حقدار خواهد رسید.
بهترین فیلم بینالمللی (غیر انگلیسیزبان):
نامزدها: یک دور دیگر (دانمارک)، روزهای بهتر (هنگ کنگ)، دستهجمعی (رومانی)، مردی که پوستش را فروخت (تونس)، کجا میروی آیدا؟ (بوسنی و هرزگوین)
چه کسی احتمالاً میبرد؟
یک دور دیگر. فیلمی که مانند فیلم قبلی وینتربرگ (شکار) تمام اخلاقیات و قضاوتهای اخلاقی را به زیر سوال میکشد و نقطه قوتش را از جایی میگیرد که خلاف تمام جریان رایج قضاوت اخلاقی جامعه حرکت میکند و در اثری جسورانه تمام قواعد از پیش تعیینشده را به سخره میکشد.
چه کسی باید ببرد؟
یک دور دیگر. دومین موردی که در پنج جایزه اصلی اسکار احتمالاً حق به حقدار خواهد رسید.
در باقی جوایز احتمالاً منک، آخرین ساخته دیوید فینچر موفقترین فیلم امسال خواهد بود.