لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

همسر احمد‌رضا جلالی پس از ملاقات با وزیر خارجه سوئد «ابراز ناامیدی» کرد


احمدرضا جلالی، شهروند دوتابعیتی ایرانی- سوئدی و استاد علوم پزشکی، در اردیبهشت سال ۹۵ در ایران بازداشت شد
احمدرضا جلالی، شهروند دوتابعیتی ایرانی- سوئدی و استاد علوم پزشکی، در اردیبهشت سال ۹۵ در ایران بازداشت شد

همسر احمد‌رضا جلالی، زندانی دو تابعیتی که با خطر اعدام روبرو است، پس از ملاقات با وزیر خارجه سوئد که با هدف ترغیب او به تضمین کردن آزادی همسرش انجام شده است، «ابراز ناامیدی» کرد.

همسر احمد‌رضا جلالی، زندانی دو تابعیتی که در ایران با خطر مجازات اعدام روبرو است، پس از ملاقات با وزیر خارجه سوئد که با هدف ترغیب او به تضمین کردن آزادی همسرش انجام شده است، «ابراز ناامیدی» کرد.

آقای جلالی، شهروند دوتابعیتی ایرانی- سوئدی و استاد علوم پزشکی، در اردیبهشت سال ۹۵ در ایران بازداشت و به جرم «جاسوسی برای اسرائیل» به مجازات مرگ محکوم شده است. خانواده و حامیان آقای جلالی و گروه‌های مدافع حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی این اتهام را کاملا بی‌اساس می‌دانند.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمد رضا جلالی، روز سه‌شنبه ۱۳ تیر پس از ملاقات خود و دخترش با توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، گفت: «آنها به من گفتند که این موضوع را پیگیری می‌کنند ولی هیچ چیزی را مشخص نکردند. بسیار ناامید هستم.»

در جریان مبادله زندانیان بین دولت سوئد و جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۶ خرداد امسال یوهان فلودروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا که از بهار ۱۴۰۱ در ایران زندانی بود و سعید عزیزی که در پائیز سال گذشته دستگير شده بود با حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت که در سوئد محاکمه و به حبس ابد محکوم شده بود، مبادله شدند.

اما احمد رضا جلالی که در زندان تابعیت سوئد را دریافت کرده است در این معامله آزاد نشد.

ویدا مهران‌نیا در جمع کوچکی که در حمایت از او اجتماع کرده بودند به خبرنگاران گفت: «ضربان نبض او (آقای جلالی) بسیار ضعیف است. فشار خونش بسیار پایین آمده. او از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد.»

خانم مهران‌نیا افزود: «امیدوارم پس از هشت سال و سه ماه که از دوره زندان همسرم می‌گذرد دولت سوئد به این موضوع واکنش نشان دهد.»

او تاکید کرد که برای آزادی همسرش به مبارزه ادامه خواهد داد.

حامیان احمد‌رضا جلالی و همسرش در این اجتماع کوچک شعارهایی در دفاع از آزادی آقای جلالی سردادند و دولت سوئد را به مماشات با حکومت «دیکتاتوری» در ایران و تن دادن به شروط آن برای آزادی آقای جلالی متهم کردند.

دولت سوئد تاکید می‌کند که همه تلاش‌های لازم برای آزادی احمد‌رضا جلالی در جریان مبادله زندانیان در ماه خرداد را انجام داده است ولی حکومت ایران حاضر نشده در این مورد مذاکره کند چون تابعیت دوگانه او را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر خارجه سوئد پس از این ملاقات گفت: «عمیقا با احساس ناامیدی خانواده آقای جلالی همدردی می‌کنم. ولی در مورد صحبت‌هایی که در این ملاقات مطرح شد نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم.»

حکومت ایران در اردیبهشت امسال حبیب کعب، یک شهروند ایرانی- سوئدی را که در دادگاه به جرم «تروریسم» محکوم شده بود اعدام کرد. این اقدام با واکنش شدید دولت سوئد روبرو شد.

براساس آمارهای نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، تعداد اعدام‌های سالانه در ایران از هر کشور دیگری در جهان به جز چین بیشتر است.

XS
SM
MD
LG