لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

توافق‌نامه نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری ونزوئلا درغیاب نامزد مخالفان


نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا

هشت نفر از ۱۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، از جمله نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز پنج‌شنبه توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که آنها را ملزم می‌کند به هر نتیجه‌ای که مسئولان انتخابات اعلام خواهند کرد، احترام بگذارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از این رخداد می‌نویسد، اما توافق‌نامه‌ای که مسئولان انتخابات ونزوئلا خواستار امضای آن شده بودند در نهایت می‌تواند اهمیتی نداشته باشد، چرا که دولت این کشور سابقه‌ای طولانی در نقض توافق‌نامه‌ها دارد. ضمن آن‌که ادموندو گونزالس اوروتیا، تنها نامزد جناح اپوزیسیون که شانس شکست مادورو در انتخابات روز ۲۸ ژوئیه و جلوگیری از پیروزی او برای سومین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد، این سند را امضا نکرده است.

نیکلاس مادورو پس از امضای این توافق‌نامه گفت: «اکنون این سند در حکم داور انتخابات ماست. هر آن‌چه داور انتخابات حکم بدهد، درست خواهد بود.»

وی افزود: «من از تمام ونزوئلایی‌ها می‌خواهم که از این سند حمایت کنند و به داور انتخابات و شورای انتخابات ملی احترام بگذارند و کلام آن را مقدس بدانند.»

شورای ملی انتخابات ونزوئلا سال‌هاست که کاملا در اختیار متحدان حزب حاکم قرار دارد و به عنوان ابزار دولت مادورو شناخته می‌شود به طوری که قوانین را به نفع نامزدهای مورد نظر مادورو تفسیر می‌کند و مانع مشارکت اپوزیسیون در انتخابات می‌شود.

گونزالس در بیانیه‌ای تاکید کرد که «توافق‌نامه هرگز نمی‌تواند به‌طور یک‌جانبه تحمیل شود»، بلکه «باید حاصل یک گفت‌وگوی محترمانه بین طرف‌ها باشد».

وی یادآور شد که دولت مادورو پیش از این توافقی را که با ائتلاف نیروهای مخالف امضا کرده بود، نقض کرده است، از جمله با لغو دعوت از اتحادیه اروپا که قرار بود ناظران انتخاباتی به ونزوئلا اعزام کند و همچنین از طریق «آزار و اذیت رهبران اپوزیسیون و حامیان آنها».

شورای انتخابات ونزوئلا در اوایل سال جاری، زمان انتخابات ریاست جمهوری را برای روز ۲۸ ژوئیه تعیین کرد و به این شکل یکی از مفاد توافق‌نامه‌ای را که گونزالس به آن اشاره کرده است، انجام داد.

بر اساس این توافق که در باربادوس امضا شد، هر دو طرف متعهد شدند که در جهت بهبود شرایط برای یک انتخابات آزاد و عادلانه تلاش کنند. اما مادورو و متحدانش به طور مداوم توافق را نقض کرده‌اند، از جمله با ممانعت از نامزدی ماریا کورینا ماچادو که در انتخابات مقدماتی ائتلاف نیروهای اپوزیسیون پیروز شد. ماچادو اکنون از گونزالس که پیش از این دیپلمات بوده است، حمایت می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG