لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

بیست پنالتی برای حفظ میزبان در جام جهانی زنان


تیم استرالیا توانست حریف فرانسوی خود را در ضربات پنالتی شکست دهد
تیم استرالیا توانست حریف فرانسوی خود را در ضربات پنالتی شکست دهد

استرالیا، میزبان جام جهانی زنان، با حضور ۵۰ هزار تماشاگر در شهر بریزبن بر فرانسه غلبه کرد و برای نخستین بار به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها راه یافت.

تیم پرستارۀ فرانسه که هروه رونار، سرمربی مردان عربستان سعودی در جام ۲۰۲۲ را به خدمت گرفته بود، برای سومین دوره پیاپی در مرحله یک‌چهارم نهایی از جام جهانی زنان حذف شد.

استرالیا که قبلاً سه دوره به یک‌چهارم رسیده بود، با اتکا به کاپیتان خود، سامانتا کر که در چلسی بازی می‌کند، به جمع چهار تیم برتر جهان رسید.

جالب اینکه همین تیم دو ماه بعد از پایان جام جهانی، در مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۲۴ میزبان تیم ملی فوتبال زنان ایران است.

جدال استرالیا-فرانسه در ۹۰ دقیقه قانونی و ۳۰ دقیقه وقت اضافه گلی در بر نداشت تا کار به ضربات پنالتی بکشد. سرمربی فرانسه در دقیقه ۱۲۰ پائولین ماگنین، دروازه‌بان یوونتوس، را بیرون کشید تا سولن دوران را جایگزین کند.

ضیافت پنالتی‌ها به راند دهم کشید که حد نصاب تازه‌ای در تاریخ جام جهانی زنان و مردان است. استرالیایی‌ها با کسب پیروزی و گذر از این مرحله، همچنان در جام باقی می‌مانند.

هر پنج مرتبه‌ای که بازی زنان فرانسه در المپیک، جام ملت‌ها و جام جهانی به ضربات پنالتی کشیده در یک‌چهارم نهایی بوده و فقط یک بار منجر به صعود فرانسوی‌ها شده است.

از ۲۰ ضربه‌ای که در این بازی نواخته شد، ۱۳ بار توپ از خط دروازه گذشت و هفت پنالتی به ثمر ننشست، از جمله پنالتی‌های پنجم و نهم هر دو تیم.

یک پنالتی به دلیل خطای دروازه‌بان استرالیا تکرار شد اما مکنزی آرنولد در مهار ضربه مجدد هم موفق بود. چهار ضربه را دروازه‌بان‌ها مهار کردند و سه توپ هم خارج از چارچوب بود.

در آخرین بازی یک‌چهارم نهایی، انگلیس با برتری ۲-۱ مقابل کلمبیا، رقیب میزبان در دیدار نیمه‌نهایی شد. انگلیس برای سومین دوره پیاپی پا به دور نیمه‌نهایی جام جهانی زنان می‌گذارد.

این بازی در ورزشگاه سیدنی برگزار شد و پُر شدن صندلی‌های این ورزشگاه با حضور ۷۵ هزار و ۷۸۴ تماشاگر که ظرفیت کامل این استادیوم است، برای سومین بار رکورد ثبت کرد.

همین جمعیت برای بازی اول استرالیا در برابر ایرلند، و رقابت استرالیا-دانمارک در یک‌هشتم نهایی هم حاضر بودند.

درهای این ورزشگاه، دو بار دیگر به روی تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۳ باز خواهد شد؛ یکی از دو دیدار نیمه‌نهایی و همچنین نبرد نهایی.

گل اول بازی کلمبیا و انگلیس را ماریا سانتوس، هافبک تکنیکی آتلتیکو مادرید، به ثمر رساند اما با فشار شاگردان سارینا ویگمن هلندی که دوره قبل هلند را به فینال رسانده بود، این تیم در همان نیمه اول به گل تساوی رسید.

اشتباه کاتالینا پرز، دروازه‌بان کلمبیا، در حفظ توپ با فرصت طلبی لارن همپ، مهاجم منچسترسیتی، وارد دروازه شد. آلسیا روسو از آرسنال هم در نیمۀ دوم گل دوم را زد.

دختران انگلیس در گروه D توانستند با غلبه بر هائیتی، دانمارک و چین، ۹ امتیاز کامل را کسب کنند. سپس نیجریه را در پنالتی‌ها تسلیم کردند و حالا با پرش از سد کلمبیا، در همین استادیوم سیدنی برای راه‌یابی به فینال مقابل استرالیا صف‌آرایی می‌کنند.

سه‌شیرها با هدایت خانم ویگمن قهرمان جام ملت‌های اروپا شده‌اند و حالا می‌خواهند برای اولین بار، افتخار راه‌یابی به فینال جام جهانی را هم تجربه کنند.

با وجود حذف ژاپن از گردونۀ جام، هیناتا میازاوا هافبک هجومی ۲۳ ساله این تیم کماکان با پنج گل زده در صدول گلزنان جام جهانی زنان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG