لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

بزرگداشت ۱۲۵مین سالگرد «نخستین کنگره صهیونیستی» در بازل سوئیس


تئودور هرتسل در حال سخنرانی در «نخستین کنگره صهیونیستی» در ۱۸۹۷ در بازل سوئیس
تئودور هرتسل در حال سخنرانی در «نخستین کنگره صهیونیستی» در ۱۸۹۷ در بازل سوئیس

یک هزار و ۴۰۰ تن از شخصیت‌های یهودی جهان روز یک‌شنبه، ششم شهریور، در شهر بازل در سوئیس گرد آمده‌اند تا یک‌صد و بیست و پنجمین سال «نخستین کنگره صهیونیستی» را جشن بگیرند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز برای شرکت در این آیین به سوئیس رفته است.

به نوشته جروزالم پست، آقای هرتزوگ تصویر مشهور تئودور هرتسل، بنیانگذار جنبش صهیونیستی را ایستاده بر بالکن در کنگره سال ۱۸۹۷، تکرار خواهد کرد و از همان بالکن عکس خواهد گرفت.

اسحاق هرتزوگ در آغاز سفر به سوئیس در توئیتر خود نوشت که آن رویداد تاریخی «یک نقطه عطف تعیین کننده برای یهودیان و تمامی بشریت» بود.

«کنگره جهانی صهیونیسم» بدنه اصلی اجرایی سازمان جهانی صهیونیسم است. یهودیان صهیونیسم را ملی‌گرایی قوم یهود می‌نامند.

آیین‌های یادآوری ۱۲۵مین سال از آن کنگره تاریخی صهیونیستی به مدت سه روز در بازل در جریان خواهد بود. سران و مقامات تمامی سازمان‌های مهم یهودی جهان، به‌ویژه از کشورهای غربی، در این آیین حضور دارند.

تئودور (یا بنیامین زئو) هرتسل، روزنامه‌نگار و متفکر یهودی اتریشی، در «نخستین کنگره صهیونیستی» تأکید کرده بود که تشکیل کشور مستقلی برای یهودیان امکان‌پذیر است و به‌ویژه یهودیان اروپا از راه تعامل با دولت‌های بانفوذ می‌توانند به خواسته خود برسند.

تئودور هرتسل در پایان آن کنگره در خاطرات خود نوشته بود: در بازل، دولت یهودی را تأسیس کردم و اگر امروز در جواب این گفته، کسانی لبخند بزنند، شاید تا پنج سال، ولی یقیناً تا ۵۰ سال دیگر، همه متوجه درستی این گفته خواهند شد».

از آن نوشته هرتسل تا تشکیل اسرائیل، کمتر از ۵۱ سال طول کشید.

فعالان یهودی اروپایی بعد از مرگ هرتسل نیز با الگو قرار دادن اندیشه‌های او و متقاعد کردن بریتانیا که بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی در میانه جنگ جهانی اول، قیمومیت سرزمین فلسطین را در دست داشت، توانستند در سال ۱۹۴۷ ابتدا قطعنامه تقسیم این سرزمین به دو کشور یهودی و فلسطینی را به تصویب ملل متحد برساند و یک سال بعد، در سال ۱۹۴۸ میلادی استقلال اسرائیل را اعلام کنند.

دولت فدرال سوئیس بودجه‌ای به ارزش حدود شش میلیون یورو را برای تامین امنیت نشست سه روزه کنونی در بازل اختصاص داده است.

هم‌زمان به گزارش جروزالم پست و تایمز اسرائیل، نیروهای پلیس سوئیس برای مقابله با تظاهرات تدارک یافته از سوی فلسطینیان و هواداران آن‌ها در اعتراض به آیین‌های یادبود کنگره صهیونیستی در بازل، نیروهای زیادی را به این شهر انتقال داده‌اند.

۷۴ سال پس از تشکیل اسرائیل، فلسطینیان هنوز روی کار آمدن دولت یهود را «نکبت» (فاجعه) برای خود می‌دانند و درحالی که تلاش‌های صد ساله‌ فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین ناکام مانده، افق روشنی نیز برای تحقق این خواسته دیرینه پدیدار نیست.

این هفته در کنار یادآوری امور تاریخی «نخستین کنگره صهیونیستی»، یک رویداد بزرگ در زمینه خلاقیت و فن‌آوری‌های نوین از سوی یهودیان جهان در بازل در جریان خواهد بود.

به گفته اسحاق هرتسوگ، «صهیونیسم ترکیبی مطلوب از ریشه‌های عمیق یهودی و نوآوری‌های پیشگامانه و روحیه کارآفرینی است».

XS
SM
MD
LG