لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

بیش از ۱۵۰۰ نویسنده و ناشر فرانسوی علیه راست افراطی طومار امضا کردند


یک کتابفروشی در پاریس
یک کتابفروشی در پاریس

بیش از ۱۵۰۰ نویسنده، ناشر، کتابفروش و استاد دانشگاه فرانسوی با امضای طوماری از مردم فرانسه خواسته‌‌اند که در انتخابات پیش‌رو پارلمانی در این کشور به حزب راست افراطی رای ندهند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب راست افراطی فرانسه بیشترین رای را در این انتخابات خواهد داشت و ممکن است برای اولین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم، قدرت را در فرانسه به دست گیرد.

با نزدیک شدن به انتخابات دو مرحله‌ای پارلمانی فرانسه، دنیای ادبیات و کتاب در این کشور نیز به تکاپو افتاده تا با تاثیرگذاری بر افکار عمومی، مانع از پیروزی حزب راست افراطی در این کشور شود.

در حالی که حزب راست افراطی فرانسه برنامه مشخصی در حوزه فرهنگ ندارد، کتابفروشان، نویسندگان و ناشران در طوماری که در اینترنت منتشر شده، از رای‌دهندگان فرانسوی خواسته‌اند که با قاطعیت علیه راست افراطی بسیج شوند و به گفته آنان، با رای ندادن به این حزب، «صدای خود را بلند کنند.»

ژان باپتیست آندره‌آ، آخرین برنده جایزه گنکور معتبرترین جایزه ادبی در فرانسه از امضاکنندگان این طومار است.

آقای آندره‌آ پیشتر در رمان خود که مورد ستایش منتقدان قرار گرفته بود، به ظهور فاشیسم در ایتالیا پرداخته بود.

فرانسواز نیسان وزیر پیشین فرهنگ فرانسه که مدیریت انتشارات اکت سود را برعهده دارد، از دیگر امضاکنندگان است.

امضاکنندگان نوشته‌اند: «ما می‌خواهیم بتوانیم به ارائه آثار خود در آزادی کامل، و در همه زمینه‌ها، با ارائه افکار و گفتار متنوع ادامه دهیم.»

اما در سال‌های اخیر علاوه بر رشد حزب راست افراطی در عرصه سیاست، برخی منتقدان ادبی از رشد افکار راست افراطی در عرصه ادبیات نیز سخن گفته‌اند.

سال گذشته کتابی با عنوان «راست افراطی ادبی در فرانسه» منتشر شد که به مواضع و دنیای ادبی چند نویسنده از جمله میشل ولبک نویسنده جنجالی فرانسوی پرداخته است.

فرانسوا کروگ، روزنامه‌نگار فرانسوی و نویسنده این کتاب، به رسانه‌های فرانسه گفت: «من قصد داشتم که بر پیشروی راست افراطی در عرصه فرهنگ تاکید کنم.»

او افزود: «اکنون می‌بینیم که راست افراطی، حزب تجمع ملی، در عرصه انتخاباتی پیشروی‌هایی داشته است. اما راست افراطی یک جهان روشنفکری نیز دارد که کمتر شناخته شده و در رسانه‌های بزرگ کمتر به آن پرداخته شده است و نویسندگانی که من در این کتاب به آن‌ها پرداخته‌ام، گاهی به طور نزدیک و گاهی با کمی فاصله به راست افراطی تعلق دارند.»

بیشتر نویسندگانی که از آنان به عنوان نویسندگان راست افراطی نام برده می‌شود، پس از دهه ۱۹۹۰ خود را در محافل پاریسی با اظهارات یا کتاب‌های جنجالی مطرح کردند.

در آن زمان، ژان ماری لوپن رهبر حزب راست افراطی توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای اولین بار به مرحله دوم راه یابد.

آثار این نویسندگان به ویژه میشل ولبک که حتی به ادعای برخی، «اسلام‌هراسانه» است، در بازار کتاب فرانسه و حتی اروپا فروش خوبی نیز داشته است.

این در حالی است که منتقدان آنان، برخی از این آثار را در کل «توهین‌آمیز» یا «تبعیض‌آمیز» توصیف کرده‌اند.

یک نرم‌افزار هوش مصنوعی نیز در این مورد نظری مشابه دارد.

میشل ولبک نویسنده جنجالی فرانسوی
میشل ولبک نویسنده جنجالی فرانسوی

به تازگی آنتوان گالیمار مدیر انتتشارات معتبر گالیمار در فرانسه اعلام کرد که از یک نرم‌افزار هوش مصنوعی خواسته بود که صحنه‌ای را به سبک میشل ولبک بنویسد، اما این نرم‌افزار در جواب گفته بود: «متاسفم، به عنوان یک الگوی زبانی، نمی‌توانم صحنه‌ای را بنویسم که توهین‌آمیز یا تبعیض‌آمیز تلقی شود.»

چند سال پیش میشل ولبک با رمان «تسلیم» باعث جنجال فراوان شد و عده‌ای از منتقدان ادبی و شخصیت‌های سیاسی درباره آن اظهار نظر کردند.

چندین منتقد و شخصیت رسانه‌ای کتاب را «نژادپرستانه» توصیف کرده‌اند، اما مهم‌تر از همه اظهار نظر مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه یعنی تجمع ملی بود.

خانم لوپن گفت که کتاب ولبک داستانی را می‌گوید که «زمانی ممکن است به واقعیت بپیوندد».

میشل ولبک در سال ۲۰۰۱ اسلام را «ابلهانه‌ترین مذهب» دنیا توصیف کرده بود.

این در حالی است که فرانسه در میان کشورهای اروپایی بزرگترین جمعیت مسلمان را دارد که اکثریت آنان را مهاجران از کشورهای شمال آفریقا تشکیل می‌دهند.

پس از افزایش آرای حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور شامگاه ۲۰ خرداد در یک نطق تلویزیونی گفت که تصمیم گرفته است پارلمان فرانسه را منحل کند.

با امضای فرمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام از سوی مکرون، دور اول این انتخابات ۳۰ ژوئن (دهم تیرماه) و دور دوم آن هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG