لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

حوثی‌های یمن به سوی ریاض موشک شلیک کردند


شورشیان حوثی یمن روز چهارشنبه تعدادی موشک بالستیک به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند و مقامات عربستان سعودی گفتند این موشک‌ها بر فراز ریاض ردگیری و منهدم شده اند.

رویترز می گوید، حمله موشکی حوثی‌ها درست یک روز پس از آن روی داد که دونالد ترامپ تصمیم گرفت آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند و می تواند نشانه‌ای از تشدید تنش بین عربستان سعودی و رقیب اصلی آن در منطقه یعنی ایران تلقی شود.

شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به شورشیان حوثی گفت این گروه موشک‌ها را به سوی اهداف اقتصادی در ریاض شلیک کرده است.

صدای حداقل چهار انفجار در مرکز شهر ریاض به گوش رسید ولی گزارش در مورد خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

شورشیان حوثی در ماههای اخیر چندین بار موشک هایی به سوی نقاط مختلف عربستان سعودی شلیک کرده اند. این حملات بخشی از درگیریهای دو طرف در جنگ سه ساله یمن است که به اعتقاد بسیاری به یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی بدل شده است.

سرهنگ ترکی الملکی سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که از حمایت آمریکا برخوردار است در بیانیه‌ای گفت پدافند هوایی عربستان سعودی یک موشک را ردیابی و منهدم کرده و موشک دیگری نیز در نواحی کویری جنوب ریاض سقوط کرده است.

سرهنگ عزیز راشد سخنگوی نظامیان متحد حوثی‌ها به شبکه تلویزیونی المسیره گفت این حمله «آغازگر یک فاز جدید» است و حمله‌ای انتقام جویانه به خاطر حملات هوایی ماه گذشته ائتلاف بوده که در جریان آن رهبر سیاسی ارشد حوثی‌ها کشته شد.

سرهنگ راشد افزود:« تا زمانیکه دشمن مهار نشده، معنای تهدید یمنی‌ها را درک نکند و به جنایت‌های خود پایان ندهد حملات موشکی ادامه خواهند یافت.»

او به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران که چند ساعت قبل از این حمله موشکی اتخاذ شد، اشاره‌ای نکرد.

ولی این نگرانی وجود دارد که تحت تاثیر تصمیم رییس جمهور آمریکا درگیری و تنش در یمن و سایر مناطق بحرانی خاورمیانه تشدید شود.

خبرگزاری رویترز می افزاید، حکومت عربستان سعودی و سایر متحدان آمریکا در منطقه روز چهارشنبه از تصمیم دونالد ترامپ حمایت کردند. دولت رسمی یمن که در نتیجه حملات حوثی‌ها مجبور شده به عربستان پناه ببرد نیز حمایت خود از تصمیم دونالد ترامپ را اعلام کرد.

دولت رسمی یمن گفت خروج آمریکا از برجام یک اقدام ضروری برای متوقف کردن اقدامات «خطرناک بی‌ثبات کننده» حکومت ایران است و در بخشی از بیانیه خود افزود:« حکومت ایران از مزایای توافق هسته‌ای برای صدور تروریسم و خشونت به کشورهای همسایه سوء استفاده کرده است.»

ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی در بهار ۲۰۱۵ دخالت در جنگ داخلی یمن را آغاز کرد. حکومت ایران و حوثی‌ها همواره اتهامات ریاض مبنی ارسال اسلحه از سوی ایران به شورشیان یمن را رد کرده اند.

رسانه دولتی عربستان سعودی در عین حال گزارش داد که در یک رویداد جداگانه پدافند هوایی آن کشور موشکی را که به سوی شهر جیزان در جنوب شلیک شده بود رد گیری و در آسمان منهدم کرده است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی از قول سرهنگ ترکی الملکی گفت:« این اقدام خصمانه شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران ادامه دخالت‌های رژیم ایران را ثابت می کند.»

سازمان دفاع غیرنظامی عربستان سعودی قرار است روز پنجشنبه در ریاض و نواحی دیگر آمادگی برای آژیر خطر را بصورت آزمایشی اجرا کند. در توصیه‌های خود به مردم گفته است هنگام شنیدن آژیر به دنبال سرپناه‌های امن بگردند و « از رفتن به نقاطی که در برابرحملات هوایی و موشکی آسیب پذیر هستند خودداری کنند.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG