لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

«سه حمله موفق» آمریکا به مواضعی در یمن؛ سخنگوی حوثی‌ها: از ایران دستور نمی‌گیریم


تظاهرات طرفداران حوثی‌ها در پایتخت یمن در روز جمعه ۲۶ دی
تظاهرات طرفداران حوثی‌ها در پایتخت یمن در روز جمعه ۲۶ دی

یک مقام حوثی‌های یمن می‌گوید این گروه شبه‌نظامی قصد ندارد حملات خود در دریای سرخ را ورای اهداف اعلام شده که ممانعت از حمل‌و‌نقل دریایی به سوی اسرائیل و تلافی کردن حملات آمریکا و بریتانیاست گسترش دهد.

این در حالی است که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا صبح جمعه ۲۹ دی حملات بیشتری را علیه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن انجام داده است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها و رئیس هیئت مذاکره کننده این گروه در گفت‌وگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن، روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت این گروه قصد ندارد به امارات متحده عربی و عربستان سعودی حمله کند و از ایران نیز دستور نمی‌گیرد.

او مدعی شد: «ما نمی خواهیم تنش و درگیری گسترش یابد. این هدف ما نیست. ما در نبرد از اصولی تبعیت می‌کنیم که از خونریزی و یا خسارات مالی شدید پرهیز می‌کند. هدف ما فقط اعمال فشار بر اسرائیل و نه هیچ کشور دیگری است.»

به دنبال حملات هفته‌های اخیر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، ایالات متحده بار دیگر این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

محمد عبدالسلام در ادامه این مصاحبه افزود: «هدف حملات ما در آغاز فقط جلوگیری از تردد کشتی ها به مقصد اسرائیل بدون وارد کردن تلفات انسانی و یا خسارات مالی شدید بود. ولی اکنون که آمریکایی‌ها درگیری را تشدید کرده‌اند بدون شک ما واکنش نشان خواهیم داد.»

حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به مسیر بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ از اواخر مهرماه آغاز شد و تحت تأثیر این حملات بسیاری از شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل دریایی حرکت کشتی‌‌های خود از این مسیر را که حدود ۱۲ درصد از تجارت بین‌المللی از آن عبور می‌کند، متوقف کرده‌اند.

حوثی‌ها ادعا می‌کنند در همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه این حملات را انجام می‌دهند و تا زمانی که اسرائیل آتش‌بس را نپذیرد، حملات آنها ادامه خواهد یافت.

آمریکا و بریتانیا در واکنش به حملات حوثی‌ها از روز ۲۱ دی مواضع این گروه در خاک یمن را هدف حملات هوایی و موشکی قرار داده‌اند.

در تازه‌ترین تحول، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت نیروهای آمریکایی سه حمله «موفق» علیه حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند.

این چهارمین اقدام پیشگیرانه ارتش ایالات متحده در یک هفته به پرتابگرهای موشک حوثی‌های یمن است که برای تهاجم به کشتی‌ها در دریای سرخ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این حملات یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد اقدامات نظامی ایالات متحده حوثی‌ها را از حملات در منطقه بازنمی‌دارد، اما او به دستور حملات هوایی ادامه خواهد داد.

آقای کربی به شبکه «ای‌بی‌سی» گفته است حملات آمریکا تاثیر مثبت و خوبی بر تضعیف توان تهاجم موشکی حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری داشته و واشینگت به این اقدامات دفاعی مورد نیاز، ادامه خواهد داد.

گروه شبه‌نظامی حوثی‌ها که نزدیک به جمهوری اسلامی است، در سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، و بخش گسترده‌ای از خاک این کشور را تصرف کردند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف بازگرداندن دولت یمن به قدرت وارد جنگ یمن شد ولی در نهایت نتوانست حوثی‌ها را شکست دهد.

در طول جنگ داخلی یمن حوثی ها بارها زیرساخت‌های انرژی و سایر مراکز حساس در خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار دادند.

در پی چندین دور مذاکره، سرانجام اوایل سال گذشته میلادی طرف‌های درگیر در جنگ با آتش بس موافقت کردند.

محمد عبدالسلام با اشاره به روند مذاکرات صلح در یمن گفت: «در حال حاضر ما هیچ دلیلی برای درگیری با عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی‌بینیم و از آنها می‌خواهیم که با نظامی شدن دریای سرخ و حضور نیروهای نظامی خارجی در آب‌های منطقه مخالفت کنند.»

سخنگوی حوثی‌ها در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت هر چند اين گروه با ایران مناسبات نزدیکی دارند ولی در مورد درگیری‌های اخیر از تهران «دستور» نمی‌گیرند.

او افزود: «ایرانی‌ها تاکنون در اين مورد به ما پیامی نداده‌اند و نمی دانیم که در آینده در این مورد با ما تماس خواهند گرفت یا نه.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۶ دی‌ از اقدامات حوثی‌های یمن تعریف و تمجید و دعا کرد که «مجاهدت و مقاومت» آنها «تا زمان پیروزی ادامه پیدا کند».

او همچنین مدعی شد که آنها با حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ «به مجاری حیاتی اسرائیل» ضربه زده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ش.ر، د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG