لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

زلنسکی در بازدید از شهر آزاد شده خرسون: نیروهای اوکراینی به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند


ولودیمیر زلنسکی در شهر خرسون
ولودیمیر زلنسکی در شهر خرسون

سه روز پس از شکست سنگین روسیه در «خرسون» که به عقب‌نشینی هزاران تن از نیروهای آن از این شهر راهبردی منجر شد، رئیس‌جمهوری اوکراین با ورود به این شهر، در سخنرانی پیروزی گفت مدافعین اوکراینی به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند.

ولودمیر زلنسکی روز دوشنبه ۲۳ آبان افزود که فتح خرسون «آغاز پایان جنگ» است و کشور برای صلح آماده می‌شود.

او اظهار داشت: آزادی خرسون که کاری آسان نبود، نشان داد که نابودی اوکراین غیرممکن است.

آقای زلنسکی با تاکید بر هزیمت و فرار نظامیان روس در نبردهای سنگین با اوکراین، از ناتو برای کمک‌های نظامی و به‌ویژه تجهیز ارتش این کشور به سامانه‌های دفاع هوایی و راکت‌های میان‌برد که در آزادسازی خرسون نقش داشتند، سپاسگزاری کرد.

او در بازدید از خیابان‌های خرسون، نخستین شهری که در آغاز یورش نظامی روسیه به اوکراین به تصرف نظامیان آن درآمده بود، گفت آمدن به شهر آزاد شده‌ای که مردم آن متحمل رنج‌های جانکاهی شدند، اهمیت داشت.

رئیس‌جمهوری اوکراین در میان شعارهای «زنده‌باد قهرمانان ما»، اظهار داشت: «ما بازگشته و آمده‌ایم تا پرچم خود را دوباره به اهتزاز درآوریم». بسیاری از مردم خرسون که پرچم اوکراین را دور خود پیچیده بودند هنگام روبرو شدن با رئیس‌جمهوری در میدان روبروی شهرداری، اشک شوق می‌ریختند.

ورود آقای زلنسکی به خرسون یکی از موارد معدودی است که او از مقر محصور ریاست‌جمهوری در کی‌یف، پایتخت، خارج می‌شود.

او یکشنبه شب نیز گفت که بیش از ۴۰۰ مورد جنایت جنگی روسیه در خرسون ثبت شده است، جسد شمار زیادی از غیرنظامیان اوکراینی به‌دست آمده و شهر یک ویرانه به جای مانده از وحشی‌گری‌های روسیه اشغالگر است.

کنترل دوباره اوکراین بر شهر خرسون احتمال بازپس‌گیری مناطق اشغالی بیشتری را فراهم می‌کند زیرا هم به دریای سیاه در غرب و هم به دریای آزوف در شرق دسترسی دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه در واکنش به حضور ولودمیر زلنسکی در خرسون گفت شهر و استان خرسون هنوز بخشی از خاک روسیه است.

گزارشگران خبرگزاری رویترز که از خرسون بازدید کردند، از مردم باقی‌مانده در این شهر در باره زندگی خود در زیر اشغال روسیه سئوال کرده‌اند.

ناتالیا، یک طراح داخلی ۴۳ ساله، گفت سربازان روس از مردم می‌پرسیدند که روس هستند یا اوکراینی؟ و هر کسی که پاسخ می‌داد: اوکراینی، با خود می‌بردند. شاهدان دیگری از دوران بازداشت و شنیدن ضجه‌های افراد شکنجه شده، سخن گفتند.

یانا شاپوشینکووا، ۳۶ ساله، طراح مد، به رویترز گفت که او پرچم کشورش را در خاک پنهان کرد و هر کسی که لباسی به رنگ آبی یا زرد می‎‌پوشید، هدف گلوله نظامیان روس قرار می‌گرفت.

به نوشته رویترز، مردم رنج‌دیده خرسون خواهان آن هستند که با آن دسته از ساکنان که با نظامیان روس همدستی کرده بودند، تسویه حساب شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز یکشنبه تصاویر دو مرد ساکن خرسون را منتشر کرد که به اتهام همکاری با نظامیان روس به میله برق بسته شده‌ بودند تا شرمسار گردند.

روسیه در حالی آخر هفته گذشته از خرسون عقب‌نشینی کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دو ماه پیش استان خرسون را همراه با سه استان اشغال شده دیگر به خاک روسیه «ملحق» کرد.

روسیه مدعی بود که اکثریت مردم در چهار استان یاد شده در «همه‌پرسی» خواهان «بازگشت» به مام میهن روسیه هستند. جامعه جهانی «همه‌پرسی» را که زیر اشغال انجام شد، جعلی و غیرقانونی دانست.

در این میان، با وجود آن‌که ولودمیر زلنسکی روز دوشنبه از ادامه پیشروی‌های کشورش و «آغاز پایان» جنگ سخن گفت، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در این روز اظهار داشت که ماه‌های آینده «دشوار» خواهد بود و نباید روسیه را هنوز دست‌کم گرفت.

وضعیت جنگ روسیه در اوکراین یکی از مسائل مهم در اجلاس موسوم به جی-۲۰ است که در بالی اندونزی با حضور سران ۲۰ قدرت جهانی، شامل آمریکا و چین آغاز به کار کرده است.

در غیاب ولادیمیر پوتین در این اجلاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در این نشست حضور دارد. او گزارش‌های مبنی بر نارسایی قلبی خود را «اخبار جعلی» دانست و گفت ۲۰ سال است که می‌گویند رئیس‌جمهوری ما بیمار است ولی باز جعلیات خود را تکرار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG