ظریف: دیدار بین روحانی و ترامپ قابل تصور نیست

محمدجواد ظریف

وزیر خارجه ایران می‌گوید که نمی‌توان دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا را «متصور بود» و حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام نیز جز درباره موضوعات اتمی گفت‌و‌گوی دوجانبه‌ای بین دو کشور انجام نخواهد شد.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، گفت: «در سفر بئاریتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع پنج به علاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.»

وی گفت که سخنان مقامات آمریکا و فرانسه در این باره «به خود آنها بستگی دارد اما من در سفر به بیاریتز گفتم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد».

امانوئل مکرون که در یک نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، شرکت کرده بود تاکید کرد که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

آقای ظریف همچنین در مصاحبه‌ای مشترک با سه رسانه «ان‌اچ‌کی»، «کیودو» و «تی‌بی‌اس» گفت که اگر ایران بتواند به صادرات نفتش ادامه دهد، به وضعیت سابق خود در برجام بازخواهد گشت.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه پکن را ترک و به ژاپن سفر کرد.

آقای ظریف گفت که در سفر به ژاپن گفت‌وگوهای قبلی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در سفر به تهران پیگیری خواهد شد.

شینزو آبه پس از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی به خبرنگاران گفته بود که دیدگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و تمایل او به عدم تنش در منطقه را به رهبر جمهوری اسلامی اطلاع داده است.