ربیعی دلایل کنفدراسیون فوتبال آسیا برای محرومیت‌های ایران را «بهانه‌جویی سیاسی» دانست

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران

همزمان با انتشار نامه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در آن از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به عنوان علت محرومیت ایران از میزبانی رویدادهای بین‌المللی نام برده شده، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی با اشاره به این نامه، این کنفدراسیون را به «بهانه‌جویی سیاسی» متهم کرد.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند متن نامه‌ای از سوی «داتو وینتزور جان»، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)، به مهدی محمدنبی، دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال ایران، را منتشر کرد که در تاریخ ۱۵ اسفند جاری ارسال شده است.

در این نامه در مورد علت محروم کردن ایران از میزبانی بازی‌های مقدماتی جام جهانی و واگذاری آن به بحرین، و همچنین واگذاری میزبانی مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به کشورهایی مانند عربستان، امارات و هند، به‌جای ایران توضیحاتی داده شده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در این نامه نوشته است: «با این وجود، همان‌طور که مطلع هستید، مسابقات و رقابت‌های فوق‌الذکر دارای جایگاه جهانی است که ذی‌نفعان مختلف از چندین کشور را شامل می‌شود و با تحریم‌های بین‌المللی فعلی که جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار داده، ما چالش‌ها و محدودیت‌های قابل توجهی را در برگزاری و انجام موفق مسابقات مربوطه در ایران برای اِی‌اف‌سی و ذینفعان‌مان پیش‌بینی می‌کنیم.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود گفت این‌که کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید «محدودیت در امور مالی، بانکی و لجستیکی نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا» باعث این وضعیت است «بهانه‌جویی سیاسی» است.

او تصمیم‌ها ای‌اف‌سی را «بی‌عدالتی محض» دانست که «موجب ضرر و زیان حقوق فوتبال ایران شده» و گفت: «برای ما این بهانه‌جویی‌ها قابل قبول نیست.»

جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا نیز اعلام نامزدی کرده است.

بیشتر در این باره: ناخشنودی مقامات ورزشی ایران از میزبانی بحرین و عربستان