لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

ناخشنودی مقامات ورزشی ایران از میزبانی بحرین و عربستان


سردر فدراسیون فوتبال ایران در تهران
سردر فدراسیون فوتبال ایران در تهران

پس از سه بار تعویق رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال در قاره آسیا به دلیل همه‌گیری کرونا، فیفا با برگزاری متمرکز این رقابت‌ها موافقت کرد. در همین حال مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به اعطای میزبانی به بحرین اعتراض دارند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بحرین را به عنوان میزبان دور برگشت بازی‌های گروه سوم معرفی کرده است، گروهی که ایران نیز با موقعیتی متزلزل در آن حضور دارد.

پیش از این، فدراسیون فوتبال ایران از ارائه درخواست برای میزبانی در تهران خبر داده بود. جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا نیز اعلام نامزدی کرده است.

ایران در حالی باید دور برگشت را در بحرین پشت سر بگذارد که در دور رفت نیز مهمان تیم‌های ملی بحرین و عراق بود و در هر دو بازی شکست خورد.

در این گروه عراق با ۱۱ امتیاز در صدر ایستاده. بحرین با ۹ امتیاز دوم است. ایران هم با یک بازی کمتر و ۶ امتیاز در رده سوم جای دارد. هنگ‌کنگ و کامبوج نیز در رده‌های بعدی‌اند.

این مسابقات علاوه بر مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، کانال صعود به جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا نیز محسوب می‌شود.

طهمورث حیدری، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران، با اعتراض به اعطای میزبانی به بحرین گفت: «AFC [کنفدراسیون فوتبال آسیا] با کشور ما عناد دارد. میزبانی حق ماست که تضییع شده و تا لحظه آخر کوتاه نمی‌آییم.»

در این بین، مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیز به صورت متمرکز برگزار خواهد شد، اما هیچ یک از نمایندگان ایران میزبان نشده‌اند. ضمن این که تیم فوتبال استقلال ملزم شده برای برگزاری بازی‌هایش راهی عربستان شود.

این در حالی است که از دی ۱۳۹۴ و در پی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران، تیم‌های ورزشی ایران و عربستان به حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمین بی‌طرف به میدان می‌روند.

روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران تصمیم کنفدراسیون را «ظلم آشکار»‌ دانسته و می‌گوید: «صالحی امیری با شیخ‌ احمد، سلطانی‌فر با شیخ‌سلمان و اینفانتینو، ظریف هم با وزرای امور خارجه کشورهای همگروه مکاتبه کردند. نامه‌هایی هم برای رئیس فیفا و کنفدراسیون ارسال شد.»

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال گفت: «این بی‌عدالتی را نادیده نمی‌گیریم. حتی اگر قرار باشد با اینفانتینو در سوئیس جلسه بگذاریم یا به دادگاه CAS شکایت کنیم.»

مسئولان جدید فدراسیون فوتبال، انتقاداتی را هم متوجه مهدی تاج می‌دانند؛ نایب رئیس ایرانی AFC در منطقه آسیای مرکزی که پیشتر رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود.

روابط عمومی فدراسیون فوتبال می‌گوید: «اگر قرار باشد کرسی بین‌المللی در خدمت فرد باشد و نه در خدمت وطن، آن کرسی را نداشته باشیم بهتر است. آیا تاج به عنوان یک ایرانی باید به وظایف خود در قبال فوتبال ایران عمل کند یا نیاز به تذکر دارد؟‌»

وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران هم درباره اعطای میزبانی به عربستان گفت: «ارزیابی خوبی از این تصمیمات نداریم. همان طور که در سالیان اخیر، مسابقات در کشور ثالث برگزار می‌شد، الان هم باید این اتفاق بیفتد.»

طبق اعلام AFC در لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس راهی هندوستان خواهد شد. بازی‌های استقلال در عربستان و شهر جده برگزار می‌شود. تراکتور نیز در امارات به میدان خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG