پیام نرگس محمدی: اجازه ندهید حکومت با اعمال حجاب اجباری اقتدار پوشالی‌اش را نمایش دهد

نرگس محمدی

نرگس محمدی، فعال مدنی و مدافع حقوق بشر، روز پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین، در پیامی از زندان اوین که در صفحه اینستاگرامش منتشر شد حجاب اجباری را «تعرض به زنان و جامعه» دانست و از آنان خواست نگذارند حکومت با اعمال حجاب «اقتدار پوشالی‌اش را نمایش دهد».

خانم محمدی در این پیام عنوان کرد که مبارزه با حجاب اجباری «در فرایند گذار از جمهوری اسلامی، نه فقط برای احقاق حقوق زنان، بلکه... برای عریان ‌کردن شکست سلطه و سیطره حکومت نه فقط بر تن زن، بلکه بر پیکر جامعه است».

پیام خانم محمدی در حالی منتشر شده که در ادامه فشارهای جمهوری اسلامی بر مخالفان حجاب اجباری، احمدرضا رادان، فرماندهی کل انتظامی ایران، از «برخورد جدی پلیس با کشف حجاب» از روز شنبه، ۲۶ فروردین، خبر داده است

آقای رادان «مخالفان با حجاب اجباری» را تهدید کرد که بعد از «تذکر و توقیف آنها را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد».

بیشتر در این باره: برخورد و درگیری در دانشگاه‌ها بر سر حجاب اجباری همزمان با تهدیدهای نماینده رهبر جمهوری اسلامی

نرگس محمدی در ادامه پیام خود که هم خطاب به مخالفان و هم موافقان حجاب اجباری نوشته شده «مرکز ثقل راهبرد پایان دادن به جمهوری اسلامی توسط مردم» را هم «زنان» دانسته است.

او «از زنان دلیر و مبارز ایران» خواسته است «علی‌رغم تهدید، فشار و سرکوب اجازه ندهیم حکومت با اعمال حجاب اجباری اقتدار پوشالی و سستش را تداوم بخشد و به نمایش بگذارد».

نرگس محمدی همچنین با مخاطب قرار دادن زنان معتقد به حجاب از آنها خواسته است که «حداقل برای احترام به باور خودشان به حجاب، علیه حجاب اجباری اقدام موثر، اعتراضی و بازدارنده کنند و در تدارک‌ مرگ مهسای دیگری توسط حکومت، صف خود را از صف سرکوبگران دینی جدا کنند».

بیشتر در این باره: تشکل‌های دانشجویی: با بی‌حجابی خاکریز اول حکومت را فتح کردیم، حفظش کنیم

نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در تیرماه سال گذشته از زندان قرچک نیز، از جمهوری اسلامی به عنوان یک «حکومت استبدادی زن‌ستیز» نام برده بود که «ارزش‌های انسانی را وارونه کرده است».

او گفته بود که «من نرگس محمدی به عنوان یک زن و یک مادر اعلام می‌کنم که زیر بار حجاب اجباری حکومت نمی‌روم و اجبار را برنمی‌تابم».

در پی اعتراضات «زن، زندگی،‌آزادی» که از شهریورماه سال گذشته تاکنون ادامه یافته است، روزبه‌روز بر تعداد زنانی که در کوچه و خیابان بدون حجاب اجباری تردد می‌کنند افزوده شده است.

حکومت در پاسخ به اعتراض حامیان سرسخت خود از راه‌های گوناگون تلاش کرده است هم این زنان را به رعایت حجاب وادارد و هم از فراهم آوردن شرایطی همچون پس از مرگ مهسا امینی اجتناب کند.