فرودگاه استانبول در صدر پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های اروپا

برج مراقبت فرودگاه استانبول

پرترافیک‌ترین فرودگاه اروپا، ازدواج در فضا، راه جدید ایرباس، اقیانوس مایع در اورانوس و بزرگ‌ترین انفجار فضایی موضو‌ع‌های این شماره از مجلهٔ هوافضاست.

فرودگاه استانبول در صدر اروپا

بر اساس گزارش مؤسسهٔ امنیت ناوبری اروپا، فرودگاه بین‌المللی استانبول ترکیه توانسته است شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین فرودگاه اروپا شود. این فرودگاه روزانه نزدیک هزار و ۵۰۰ پرواز به صورت میانگین داشته است.

پس از فرودگاه جدید استانبول، فرودگاه‌های آمستردام روزانه هزار و ۳۰۰ پرواز، هیترو لندن هزار و ۲۷۲ پرواز، شارل دوگل پاریس با هزار و ۲۴۵ پرواز و فرانکفورت با هزار و ۱۹۴ پرواز از اصلی‌ترین فرودگاه‌های اروپا از نظر میزان پرواز بوده‌اند.

فرودگاه‌ها در اروپا حالا پس از کرونا توانسته‌اند به ۹۰ درصد ترافیک پیش از کرونا دست پیدا کنند.

فرودگاه جدید استانبول با ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون مسافر یکی از فرودگاه‌های بزرگ جهان محسوب می‌شود و مرکز اصلی خط هوایی ترکیش ایرلاین است.

شرکت سازنده فرودگاه اصلی استانبول اعلام کرده است چهار بخش اصلی این فرودگاه در سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد.

بیشتر در این باره: «چهار میلیارد» پرواز در سال ۲۰۲۳؛ شرکت‌های هوایی به دوران سودآوری باز می‌گردند
ازدواج در فضا

یک شرکت آمریکایی قصد دارد در سفر گردشگری فضایی خود طرحی را برای ازدواج در فضا عملی کند.

شرکت فضایی اسپیس پرسپکتیو اعلام کرده به‌دنبال ارائه خدمات ازدواج در فضاست. این شرکت قصد دارد برای زوج‌های ثروتمندی که دنبال کارهای عجیب هستند، یک سفر عاشقانه را به مدار زمین مهیا کند و افرادی هم تاکنون درخواست خود را برای اولین ازدواج در فضا ثبت کرده‌اند.

فضاپیمای «نپتون» قرار است این کار را انجام دهد. ساختار این فضاپیما را یک بالون فضایی و کپسول نپتون شکل داده‌اند.

این فضاپیما قرار است با هیدروژن پر شود و به ارتفاع بالا صعود کند. در این سفر فضایی از هیچ راکتی استفاده نخواهد شد و این بالن فضایی به آرامی به سمت مدار پایینی زمین اوج می‌گیرد.

سرعت اوج‌گرفتن این وسیله ۲۰ کیلومتر در ساعت است و کل این سفر قرار است شش ساعت طول بکشد.

بیشتر در این باره: فرود اولین فضاپیمای تجاری بر روی ماه با شکست روبه‌رو شد
اقیانوس مایع در زیر یخ‌های قمرهای اورانوس

دانشمندان معتقدند چهار قمر اورانوس با توجه به اندازهٔ بزرگی که دارند گرمای داخلی خود را نگه داشته‌اند و در داخل خود اقیانوسی از مایع را جای داده‌اند.

این داده‌ها نتایج ثبت‌شده از اورانوس است که به‌وسیلهٔ فضاپیمای وویجر دو و اطلاعات فضاپیماهای گالیله، کاسینی و برخی داده‌های زمینی به‌دست آمده است.

داخل این قمرها کلرید و آمونیاک وجود دارد. این عناصر توانایی آن را دارند که مانند عایقی در برابر سرما عمل کنند و از یخ‌زدن اقیانوس‌ها جلوگیری نمایند.

اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و سومین سیاره از نظر اندازه و چهارمین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است. اورانوس هر ۸۴ سال یک بار به دور خورشید می‌گردد.

راه جدید ایرباس

ایرباس در حال افزایش فروش مدل جدید ایرباس ۳۵۰ سری هزار است که پیشرفته‌ترین هواپیمای ساخته‌شده در این شرکت است است. به‌تازگی ۹ فروند از این مدل به فیلیپین ایرلاینز فروخته شده است.

یک نمونه از ایرباس A350 سری هزار

شرکت ایرباس مدل ۳۵۰ را راه جدید این شرکت برای پروازهای بین قاره‌ای می‌داند. ایرباس از این هواپیما به‌عنوان کاربردی‌‌ترین هواپیمای دوربرد خود نام برده است. پس از توقف تولید ایرباس ۳۸۰ که بزرگ‌ترین هواپیما جهان بود، حالا ایرباس ۳۵۰ سری هزار دوربردترین هواپیمای ایرباس است.

ایرباس ادعا می‌کند این هواپیما مصرف و آلودگی کم‌تری نسبت به رقبا دارد، با این حال برخی شرکت‌های هوایی مانند قطرایر، به‌دلیل خرابی زودهنگام بدنهٔ ایرباس ۳۵۰، گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند.

ایرباس ۳۵۰ سری هزار با برد ۱۵ هزار کیلومتری‌اش امکان پرواز بدون توقف بین قاره‌ای را فراهم می‌کند.

موتورهای این هواپیما از نوع توربو فن است که شرکت رولزرویس آن‌ها را ساخته است.

بیشتر در این باره: بازگشت هیدروژنی ایرباس غول‌پیکر ۳۸۰
بزرگ‌ترین انفجار در کیهان

دانشمندان دانشگاه ساوت‌همپتون انفجار جدیدی در جهان کشف کرده‌اند که بزرگ‌ترین انفجار کشف‌شده در جهان است.

این انفجار ده‌برابر انفجارهای قبلی بوده و درخشان‌ترین چیزی است که تاکنون دانشمندان دیده‌‌اند. این انفجار که AT2021lwx نامگذاری شده، در فاصلهٔ هشت میلیارد سال نوری از زمین رخ داده است و تخمین زده می‌شود در زمان این انفجار بزرگ، تمام کیهان تنها حدود شش میلیارد سال سن داشته است.

این انفجار به‌نظر می رسد به‌دلیل انفجار حجم زیادی از هیدروژن که هزاران برابر بزرگ‌تر از خورشید بوده، رخ داده باشد.

بیشتر در این باره: تلسکوپ فضایی وب؛ تلاش دوباره بشر برای کشف حیات بیگانه