حمله موشکی «بسیار سنگین» روسیه به پایانه غلات و نفت در بندر اودسا

سوختن یکی از انبارهای بندر اودسا درپی حمله شامگاه سه‌شنبه توسط روسیه

شامگاه سه‌شنبه روسیه برای دومین شب پیاپی حمله هوایی گسترده‌ای علیه شهر بندری اودسا انجام داد که یکی از بنادر اصلی صادرات غلات اوکراین است.

در این حمله، موشک‌های روسیه به پایانه غلات و نفت برخورد کرده و مخازن و تجهیزات بارگیری آسیب دیده است.

در این باره میخائیلو پودولیاک، مشاور سیاسی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، بامداد چهارشنبه، ۲۸ تیرماه، گفت که روسیه در آخرین حملات هوایی خود عمداً به پایانه‌های غلات و زیرساخت‌های بندری در اودسا ضربه زده‌ است تا «امکان حمل غلات اوکراین را از بین ببرد».

بیشتر در این باره: روسیه با ده‌ها پهپاد «شاهد» ایرانی جنوب اوکراین را هدف قرار داد

سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسا، روز چهارشنبه در پیامی صوتی حمله هوایی روسیه را «بسیار قدرتمند و واقعاً عظیم» توصیف کرد و شامگاه سه‌شنبه را «شبی جهنمی» نامید و افزود که جزئیات خسارات و تلفات متعاقباً اعلام خواهد شد.

نیروی هوایی اوکراین نیز می‌گوید ۶۳ موشک و پهپاد توسط روسیه در این حمله شبانه به سراسر کشور پرتاب شده که ۳۷ فروند از آنها سرنگون شده‌اند. تمرکز اصلی این حمله زیرساخت‌ها و تأسیسات نظامی در منطقه اودسا بوده است.

فرماندهی ستاد جنوب ارتش اوکراین گفت روسیه در این حمله از موشک‌های مافوق صوتی که برای از بین بردن ناوهای هواپیمابر طراحی شده، برای حمله به زیرساخت‌های بندر اودسا استفاده کرده است.

روز دوشنبه نیروهای اوکراینی باعث انفجار در پلی شدند که روسیه را به شبه جزیره کریمه وصل می‌کند، و روسیه قول حملات تلافی‌جویانه داده بود.

حمله به پایانه غلات در اودسا یک روز پس از آن انجام شده که روسیه روز دوشنبه ۲۶ تیر ضمن امتناع از تمدید توافق بین‌­المللی صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه گفت که طرف مقابل به تعهد خود برای تسهيل صادرات غله و کود شیمیایی روسیه عمل نکرده است.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس/ پ. پ./ ف. دو.