بایدن از نتانیاهو خواست در تصویب لایحه «تفرقه‌آمیز» اصلاحات قضایی عجله نکند

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا، با «تفرقه‌آمیز» خواندن روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی اسرائیل، از نخست‌وزیر این کشور خواست که در این زمینه عجله نکند.

جو بایدن شامگاه یکشنبه اول مرداد در بیانیه‌ای که برای اولین بار در وبسایت خبری آمریکایی اکسیوس و سپس دیگر رسانه‌ها منتشر شد، نوشت: «عجله کردن در این [اصلاحات] برای رهبران اسرائیل منطقی نیست، هدف باید گرد هم آوردن مردم و دستیابی به اجماع باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «از منظر دوستان اسرائیل در ایالات متحده، به نظر می‌رسد که پیشنهاد اصلاحات قضایی فعلی به‌طور فزاینده‌ و نه کاهنده تفرقه‌آمیز است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که روز دوشنبه از بیمارستان مرخص شد، به دنبال آن است که روند تصویب لایحه جنجالی دولت خود برای کاهش قدرت قضات را ادامه دهد.

قرار است «کنست»، مجلس اسرائیل، امروز دوشنبه دوم مرداد دربارهٔ این قانون که کنترل دادگاه عالی بر تصمیمات دولتی را محدود می‌کند، تصمیم بگیرد.

اولین بار نیست که جو بایدن درباره این لایحه موضع می‌گیرد. او در فروردین‌ امسال در جریان بازدید از ایالت کارولینای شمالی نیز هشدار داد که دولت اسرائیل نمی‌تواند همچنان بر اجرای طرح مناقشه‌انگیز اصلاحات قضایی که ماه‌هاست موجب ناآرامی در این کشور شده، اصرار داشته باشد.

آقای بایدن به خبرنگاران گفت: «من هم مانند حامیان پروپاقرص اسرائیل بسیار نگرانم.»

بیشتر در این باره: بایدن: اسرائیل نمی‌تواند همچنان مسیر تغییرات قضایی را ادامه بدهد

اعتراضات به این لایحه همچنان در اسرائیل ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، ده‌ها هزار معترض اسرائیلی روز شنبه ۳۱ تیر دست به تظاهرات زدند.

لایحه تغییرات قضایی انتقادهای دیگر کشورهای غربی متحد اسرائیل را نیز درپی داشته است.

این لایحه، اقتصاد اسرائیل را نیز متلاطم کرده، سرمایه‌گذاری خارجی و ارزش پول اسرائیل را به‌شدت کاهش داده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری اکسیوس، خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ م.ت/ر.ش