هشدار فرمانده نیروی دریایی سپاه در زمینه جزایر سه‌گانه همزمان با برگزاری رزمایش

تصویری که خبرگزاری تسنیم برای برگزاری رزمایش سپاه در جزایر سه‌گانه منتشر کرد

همزمان با برگزاری یک رزمایش در جزایر سه‌گانه خلیج فارس، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران خطاب به کشورهای منطقه هشدار داد که خود را از «نقشه‌های تفرقه‌افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای» دور نگه دارند.

علیرضا تنگسیری روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، در سخنان خود در آغاز این رزمایش به نام کشور خاصی اشاره نکرد، اما ماه گذشته، روسیه در بیانیه مشترکی با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، از «تلاش‌های امارات» برای حاکمیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس حمایت کرد.

ایران و امارات متحده عربی دهه‌هاست که دارای اختلافات ارضی هستند و امارات همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

بیشتر در این باره: احضار سفیر روسیه در تهران در پی حمایت مسکو از طرح مسئله جزایر سه‌گانه در دیوان بین‌المللی

اما تنگسیری گفت که جزایر ایرانی در خلیج فارس، «ناموس ملت بزرگ ایران» هستند و «ما هم در خصوص حفاظت و حراست از تمامیت سرزمینی میهن اسلامی، ذره‌ای کوتاهی نمی‌کنیم.»

در رزمایشی که روز چهارشنبه آغاز شد، «شناور‌های یگان ویژه» همراه «با موشک برد بلند ۶۰۰ کیلومتر برای دفاع از حریم جزیره» ابوموسی حضور داشتند.

یک فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «یکی از ویژگی‌های رزمایش انتقال سریع نیرو‌ها از سرزمین اصلی به جزیره ابوموسی و تنب بزرگ است که توسط بالگرد‌ها و هواپیما در کمتر از ۱۵ دقیقه از ساحل به جزیره بوموسی رسیدند.»

امارات متحده عربی حاکمیت ایران بر این سه جزیره را غیرقانونی قلمداد می‌کند.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته بود تهران توضیحات مسکو در مورد بیانیه مشترک روسیه و شش کشور حوزه خلیج فارس در خصوص «ارجاع اختلاف ارضی ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی لاهه» را کافی نمی‌داند.

این بیانیه در شرایطی صادر شد که دولت ابراهیم رئیسی در حال تقویت روابط خود با کشورهای عربی منطقه است.

منابع: تسنیم، فارس، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.