اعلام آمادگی ارمنستان برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان با «شرایط مشابه ایران»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید این کشور آماده ارائه خطوط ریلی و جاده‌ای برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان، با شرایط مشابه ایران است.

نیکول پاشینیان عصر روز شنبه ۲۳ دی‌ماه تصریح کرد ما در «شرایطی مشابه با ایران» آماده ارائه زیرساخت‌های ارتباطی خود برای ارتباط نخجوان و جمهوری آذربایجان هستیم.

او اشاره‌ای به این شرایط نکرد، اما الهام علی‌یف رئیس‌ جمهوری آذربایجان اخیراً اعلام کرد ارمنستان گزینه‌های دیگری به غیر از کریدور زنگزور را برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان پیشنهاد می‌کند که جذابیتی برای باکو ندارد.

او گفت: «ما تنها می‌توانیم گزینه کریدور گذرنده از منطقه مِغری (زنگزور) را قبول کنیم. چون دیگر گزینه‌ها در زمستان قابل استفاده نیست».

آقای علی‌یف افزود تضمین امنیتی ارمنستان برای ما کافی نیست و باید صلح‌بانان روسی برای امنیت تردد کامیون‌ها و قطارها در کریدور زنگزور مستقر شوند.

او گفت مخالفت ارمنستان با این شرط قابل درک نیست، چون نیروهای روسی از فرودگاه ارمنستان تا مرزهای این کشور با ترکیه و ایران مستقر هستند، چرا نباید در کریدور زنگزور مستقر نباشند.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان همچنین گفت در زمان اتحادیه جماهیر شوروی خط آهن متصل‌کننده جمهوری آذربایجان به نخجوان از کریدور زنگزور موجود بود و یک بزرگراه نیز در حال احداث بود که این مسیرها باید احیا شود.

به گفته او ارمنستان همچنین نباید کامیون‌ها و قطارها را به بهانه بازرسی متوقف کند.

باز شدن کریدور زنگزور یکی از شروط آتش‌بس پاییز سال ۲۰۲۰ میان دو کشور با میانجی‌گری روسیه بود.

بیشتر در این باره: ابراهیم رئیسی: کریدور زنگزور بستر حضور ناتو در منطقه است

ایران به شدت مخالف باز شدن این کریدور بود و آن را «ناقض مرزهای سنتی میان ایران و ارمنستان» عنوان کرد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی پارسال با باکو به توافق رسیدند که کریدور مشابهی را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهند.

طی ماه‌های گذشته جمهوری آذربایجان ساخت یک پل از رود ارس را آغاز کرده و از طریق جاده‌ای به طول ۴۴ کیلومتر و پل دیگری در نخجوان که به زودی ساخته خواهد شد، کریدور ترانزیتی از خاک ایران درست در موازات با زنگزور تحقق خواهد یافت.

با امضای قرارداد ترانزیتی میان ایران و جمهوری آذربایجان، ارمنستان بارها اعلام کرده که حتی آماده است چندین راه ترانزیتی میان جمهوری آذربایجان و نخجوان را ارائه دهد؛ موضوعی که دولت باکو را متقاعد نکرده است.

مهم‌ترین هدف جمهوری آذربایجان کاستن از طول مسیر ظرفیت ترانزیت کالاهای خارجی از شرق به غرب و افزایش حجم ترانزیت کالا است.

این کشور در سال ۲۰۲۲ تنها ترانزیت کالاهای خارجی از طریق خطوط ریلی را ۶۳ درصد افزایش داد و به ۷.۵ میلیون تن رساند که ۵۲ درصد آن مربوط به ترانزیت کالا در مسیر چین-‌آسیای میانه‌-جمهوری آذربایجان‌-گرجستان‌-ترکیه بود و بقیه ترانزیت ریلی کالاهای خارجی در مسیر ایران‌-روسیه و روسیه‌-گرجستان-‌ترکیه بود.

خطوط ریلی سهمی ۷۰ درصد از کل ترانزیت کالاهای خارجی جمهوری آذربایجان دارد.

هنوز آمارهای سال ۲۰۲۳ منتشر نشده، اما کل ترانزیت ریلی کالاهای خارجی این کشور در سال ۲۰۲۲ تقریباً چهار برابر ایران بود.

جمهوری آذربایجان در نظر دارد این حجم را طی سال‌های آینده به ۲۰ میلیون تن برساند.