مخالفت دادگاه عالی آمریکا با توقف اعدام با گاز نیتروژن، صدور یک حکم اعدام در ژاپن

تجمع مخالفان اعدام در آمریکا در سال ۲۰۲۱

دادگاه عالی آمریکا با درخواست توقف اجرای حکم اعدام یک زندانی با استفاده از گاز نیتروژن موافقت نکرد.

کِنِت اسمیت، ۵۸ ساله، که به جرم مشارکت در قتل یک زن در سال ۱۹۸۸ در ایالت آلاباما به اعدام محکوم شده، از دادگاه عالی آمریکا خواسته بود که اجرای حکم او از راه تنفس گاز نیتروژن را لغو کند، اما دادگاه عالی روز چهارشنبه، چهارم بهمن، با رد بررسی این پرونده، عملاً راه را برای اجرای این حکم در روز پنج‌شنبه باز کرد.

اسمیت یک بار در سال ۲۰۲۲ تا پای اعدام با گاز سمی رفت، اما به دلیل بروز مشکلاتی در این شیوه مقامات ایالتی مجبور شدند اجرای حکم را به تعویق بیندازند. این سومین باری بود که در این ایالت اجرای اعدام با گاز با دشواری روبه‌رو می‌شد.

پس از این اتفاق بود که وکلای کنت اسمیت با این استدلال که اجرای ناقص اعدام باعث آسیب روانی و جسمی فراوان برای او شده برای لغو حکم اعدام به دادگاه عالی متوسل شدند، اما دست خالی برگشتند.

آن دسته از ایالت‌های آمریکا که هنوز حکم اعدام را اجرا می‌کنند در سال‌های اخیر با مشکل تأمین ماده شیمیایی باربیتورات روبه رو بوده‌اند که در اعدام از راه تزریق ماده سَمی استفاده می‌شود.

خبرگزاری رویترز یک دلیل این کمبود باربیتورات را قانون منع فروش آن برای استفاده در اعدام توسط اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

گرچه تعداد اعدام در آمریکا به‌ویژه در دهه گذشته رو به کاهش بوده، این شیوه مجازات هنوز در ۲۷ ایالت این کشور قانونی است، و از این میان ایالت تگزاس بیشترین آمار اعدام را دارد.

صدور حکم اعدام در ژاپن

همزمان دادگاهی در ژاپن روز پنج‌شنبه شینجی آئوبا، ۴۵ ساله، را به جرم ایجاد حریق عمدی در شهر کیوتو به اعدام محکوم کرد.

او در سال ۱۳۹۸ به دلیل دعوای شخصی در ورودی یک شرکت انیمیشن معروف در ژاپن را با بنزین به آتش کشید، اقدامی که به آتش‌سوزی گسترده و حبس شدن کارمندان این شرکت در ساختمان انجامید.

بیشتر در این باره: شمار کشته‌ها در آتش‌سوزی عمدی در استودیوی انیمیشن ژاپن به ۳۳ نفر رسید

این اقدام در نهایت ۳۶ کشته و ۳۲ مجروح بر جا گذاشت.

در ژاپن هم مجازات اعدام هم‌چنان قانونی است، اما بنا بر آمار رسمی، از سال ۲۰۰۰ تاکنون کمتر از صد مجرم در این کشور به دار آویخته شده‌اند که تنها شیوه اعدام در ژاپن به شمار می‌رود.