لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

شمار کشته‌ها در آتش‌سوزی عمدی در استودیوی انیمیشن ژاپن به ۳۳ نفر رسید


مأموران آتش‌نشانی در حال اطفاء حریق در ساختمان سه طبقه شرکت «کیوتو انیمیشن»
مأموران آتش‌نشانی در حال اطفاء حریق در ساختمان سه طبقه شرکت «کیوتو انیمیشن»

رادیو تلویزیون ملی ژاپن، ان‌اچ‌کی، شامگاه پنج‌شنبه گزارش داد که شمار قربانیان آتش‌سوزی عمدی در یک استودیوی تولید انیمیشین (انیمه) در کیوتو به ۳۳ کشته رسیده و از بین زخمی‌ها نیز تاکنون ۳۶ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

این آتش‌سوزی صبح پنج‌شنبه روی داد و به گزارش ان‌اچ‌کی، پلیس در همان زمان مرد ۴۱ ساله‌ای را که نفت به اطراف ساختمان می‌پاشید و فریاد می‌زد «همه می‌میرید» بازداشت کرده است.

هنوز از انگیزه این فرد برای به راه انداختن حریق خبری منتشر نشده است.

پلیس فقط توضیح داده که این مرد ۴۱ ساله از کارمندان این شرکت نبوده است.

این حمله ژاپن را در شوک فرو برده و موجب اندوه شدید طرفداران انیمه شده است.

اکثر قربانیان از کارمندان شرکت «کیوتو انیمیشن» بودند که فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی تولید می‌کند و بیشتر به خاطر داستان‌های انیمیشنی که در مورد دختران دانش‌آموز تهیه می‌کند شهرت دارد. محبوبیت این داستان‌ها آن‌قدر بوده است که برخی مکان‌هایی که این انیمیشن‌ها تصویر آنها را منتشر کرده‌اند به نوعی زیارتگاه طرفداران بدل شده است.

به گفته پلیس و اداره آتش‌نشانی کیوتو، این آتش‌سوزی در ساختمان سه طبقه روی داد و با پاشیدن یک ماده آتش‌زا که هنوز ماهیت آن اعلام نشده آغاز شد.

به گزارش رسانه‌های ژاپن، آتش‌سوزی احتمالا از ورودی ساختمان شروع شده و در نتیجه مردم ناچار شده‌اند از راه‌های دیگری از ساختمان بگریزند.

از ۳۳ جسدی که مأموران آتش‌نشانی پیدا کردند، ۲۰ جسد در طبقه سوم، یازده جسد در طبقه دوم و دو نفر در طبقه اول یافت شده و بقیه نیز در راه پله‌هایی که به بام ساختمان منتهی می‌شد پیدا شده‌اند.

به گفته مقامات آتش‌نشانی، به نظر می‌رسد برخی از این افراد پس از بیهوشی بر اثر استنشاق دود، جان باخته باشند.

یک شاهد که صحنه دستگیری فرد مظنون را توسط پلیس دیده بود به رسانه‌های ژاپنی گفت این فرد اعتراف کرد که به ساختمان بنزین پاشیده و آن را آتش زده است.

این شاهد به رادیو تلویزیون ملی ژاپن، ان‌اچ‌کی، گفت روی بازوها و پاهای او آثار سوختگی دیده می‌شد و با عصبانیت فریاد می زد که چیزی را از او دزدیده‌اند؛ احتمالا اشاره او به این شرکت بود.

ان‌اچ‌کی در گزارش خود تصاویری از جمع‌آوری چاقوهای تیز توسط پلیس در محل حادثه را نشان داد ولی هنوز مشخص نیست که آیا این سلاح‌های سرد متعلق به فرد مهاجم بوده است یا خیر.

افرادی که از این حمله جان به در برده‌اند در مصاحبه با رسانه‌های ژاپن گفتند که فرد مهاجم هنگام پاشیدن مواد آتش‌زا فریاد می‌زد «همه می‌میرید».

شرکت «کیوتو انیمیشن» در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و از تولیدات موفق و محبوب آن می‌توان به «ستاره خوش‌شانس» محصول ۲۰۰۸ و «هاروهی سوزومیا» محصول ۲۰۰۹ اشاره کرد.

این شرکت در خارج از ژاپن حضور محسوسی ندارد و فقط در تولید فیلم سینمایی «پوکمون»، محصول ۱۹۹۸، و ویدئوی «پو خرسه» (وینی د پو) مشارکت کرده است.

رئیس این شرکت ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه گفت در گذشته ای‌میل‌هایی تهدیدآمیز دریافت شده ولی به اعتقاد او آن ایمیل‌ها با حمله روز پنج‌شنبه ارتباطی نداشتند.

به گفته مسئولان آتش‌نشانی کیوتو،هنگام شروع آتش‌سوزی بیش از ۷۰ نفر در ساختمان بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ یک مهاجم با حمله به یک خانه سالمندان در توکیو ۱۹ نفر را به ضرب چاقو به قتل رساند.

در سال ۲۰۰۱ نیز بر اثر آتش‌سوزی در محله‌ای شلوغ در توکیو ۴۴ نفر کشته شدند که پرتلفات‌ترین آتش‌سوزی در دوران معاصر ژاپن به شمار می‌رود. پلیس کسی را به عنوان مسئول آتش‌سوزی دستگیر نکرد ولی پنج نفر به جرم سهل‌انگاری در وظایف خود محکوم شدند.

XS
SM
MD
LG