عیدی کارمندان و بازنشستگان ۲.۵ میلیون تومان تعیین شد

سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید عیدی آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

علی بهادری جهرمی روز یکشنبه ۱۵ بهمن در ادامه گفت براساس مصوبه هیات دولت، حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی نسبت به سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او گفت برای کارکنان و بازنشستگان متاهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان نیز اضافه می‌شود و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت.

دولت برای سال آینده نیز طبق مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۲، حداقل حقوق کارمندان را ۱۸ درصد افزایش داده و به ۱۰ میلیون تومان در ماه رسانده است.

تعیین ارقام نازل در پاداش پایان سال یا حقوق ماهانه کارمندان در حالی است که حتی بنابر ارزیابی مرکز آمار، متوسط هزینه ماهانه خانوارها در تهران طی سال گذشته خورشیدی ۱۶ میلیون تومان بوده است.

هنوز برآوردی از وضعیت سال جاری یا آینده منتشر نشده، اما کارشناسان و فعالان صنفی می‌گویند هم‌اکنون حداقل هزینه ماهانه یک خانوار شهری بالای ۲۸ میلیون تومان است.

بیشتر در این باره: خط فقر ۳۰ میلیون تومانی؛ خانواده‌هایی با دو عضو شاغل همچنان زیر خط فقر

بدین ترتیب، حداقل حقوق یک کارمند به همراه پاداش پایان سال، حتی کفاف نیمی از هزینه‌های یک ماه خانواده در شرایط عادی را نیز نمی‌دهد.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در ایران طی سال جاری خورشیدی حدود ۴۷ درصد و در سال آینده دست‌کم ۳۲ درصد خواهد بود.

در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ اعتراضات صنفی به‌ویژه از طرف بازنشستگان افزایش قابل توجهی یافته است.

برآورد نهادهای کارگری، صنفی و حتی آمارهای رسمی دولت حاکی است که روز به روز سفره‌های مردم ایران کوچکتر می‌شود و مردم از هزینه‌های آموزش، تفریح، لباس و حتی خوراک خود می‌کاهند.

در همین زمینه آخرین به روزرسانی گزارش جدید بانک جهانی با عنوان «امنیت غذایی» نشان می‌دهد تورم اقلام خوراکی در ایران به ۴۱ درصد رسیده و ایران از این لحاظ در رتبه هشتم جهان قرار دارد.

همچنین اختصاص تنها ۲.۵ میلیون تومان برای پاداش آخر سال کارمندان در حالی است که بنابر گزارش‌های بین‌المللی، از جمله رویترز و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها و مشاوره انرژی، ایران در سال گذشته میلادی حدود شش میلیارد دلار تنها به پالایشگاه‌های چینی تخفیف خرید نفت داده است که اگر این رقم را به شهروندان ایرانی می‌داد، هر شهروند بیش از ۴ میلیون تومان پول دریافت می‌کرد.