بیش از ۱۲۸هزار پرونده تقاضای پناهندگی در بریتانیا «بلاتکلیف» مانده است

آمارهای وزارت کشور بریتانیا نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۸ هزار پرونده تقاضای پناهندگی در این کشور هنوز پاسخ اولیه به درخواست خود را دریافت نکرده‌اند.

این رقم که روز پنجشنبه ۱۰ اسفند منتشر شد، از رکورد بی‌پاسخ ماندن تقاضاهای حدود ۱۷۵ هزار تن برای پناهندگی در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۲۵ درصد کمتر است، ولی منتقدان و احزاب مخالف دولت بریتانیا آن را غیرقابل‌قبول می‌دانند.

حزب لیبرال دمکرات، یکی از احزاب مخالف دولت، در این زمینه گفت: «این رقم هر طوری آن را دسته‌بندی و یا تحلیل کنید بسیار بالا است.»

صلیب سرخ بریتانیا نیز هشدار داد که هزاران نفر در «موقعیت برزخی نامحدود» قرار دارند.

آمارهای وزارت کشور بریتانیا درعین حال نشان می‌دهد که برخلاف وعده ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور، مشکل مربوط به تعداد زیاد پرونده‌های به تعویق افتاده تقاضای پناهندگی در پایان سال ۲۰۲۳ حل نشده است.

هر يک این تقاضاهای قدیمی که در سال‌های اخیر روی هم جمع شده‌اند، ممکن است یک پرونده شمرده شوند ولی معمولا شامل افراد یک خانواده می‌شوند.

بیشتر در این باره: عبور پناهجویان از کانال مانش رکورد زد؛ ۱۷ هزار نفر بیش از سال قبل

در آمارهای جدید وزارت کشور بریتانیا اعلام شده که در پایان سال ۲۰۲۳ هنوز حدود چهار هزار تقاضای پناهندگی قدیمی که قبل از ژوئن سال قبل ارائه شده است بدون پاسخ مانده‌اند.

در ماه ژانویه که وزارت کشور بریتانیا ادعا کرد مشکل انباشت بررسی تقاضاهای پناهندگی به تعویق افتاده را حل کرده است نهاد دیده‌بان این آمار را اشتباه دانست و منتقدان نیز دولت را به دروغگویی متهم کردند.

در آن زمان مدیر اداره آمار بریتانیا در تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد ادعاهای اعضای دولت بریتانیا در مورد حل این مشکل گفت: «چنین ادعاهای نادرستی به اعتماد افکار عمومی به دولت لطمه خواهد زد.»

تحقیقات اداره آمار بریتانیا در آن زمان نشان داد که تا پایان سال میلادی گذشته هنوز هزاران تقاضای پناهندگی مربوط به سال‌های قبل بی پاسخ مانده است در صورتی که وزارت کشور ادعا کرد که وعده نخست وزیر برای حل این مشکل را عملی کرده است.

در پی برملا شدن این موضوع منتقدان و احزاب مخالف دولت بریتانیا را به «دستکاری و تفسیر نادرست از آمارها» متهم کردند.