آمریکا اختلاف با سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آمریکا اعلام کرد در هماهنگی با متحدان اروپایی خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران عمل خواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه ۱۵ خرداد در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها از مخالفت آمریکا با قطعنامه سه کشور اروپایی گفت: «ما در گذشته در آژانس اقدامات مهمی انجام دادیم و آمادگی داریم در آینده هم چنین کنیم.»

او در توضیح بیشتر ادامه داد: «موضع ایالات متحده را وقتی که قطعنامه منتشر شود خواهید دید، اما به نظرم نباید انتظار داشته باشید با تروئیکای اروپایی که متحدان ما هستند، ناهماهنگ باشیم.»

بیشتر در این باره: ارائه قطعنامه به شورای حکام؛ ایران می‌گوید عکس‌العمل نشان می‌دهد

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز دوشنبه در پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از عدم همکاری ایران با آژانس انتقاد کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دو دیپلمات ارائه این قطعنامه انتقادی از ایران را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت در پیش‌نویسی که روز دوشنبه به شورای حکام ارائه شد، بار دیگر مانند دو سال پیش خواستار شفاف‌سازی درباره ذرات اورانیوم به دست‌آمده در سه سایت اعلام‌نشده جمهوری اسلامی شده است.

وال استریت‌جورنال و رویترز هفته گذشته گزارش داده بودند که آمریکا از ارائه این قطعنامه علیه ایران حمایت نکرده و خواستار خودداری از افزایش تنش با ایران است.

از سوی دیگر، فرانسه اعلام کرد در گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون و نخست‌وزیر اسرائیل، پاریس اطمینان داده است همراه با شرکای خود به ایران فشار خواهند آورد تا به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو از «نگرانی عمیق» خود درباره مسیر برنامه هسته‌ای تهران خبر داده‌ است.

این در حالی است که به‌دنبال ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس از سوی قدرت‌های غربی در انتقاد ازعدم همکاری تهران با این نهاد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به هرگونه «فشار سیاسی» بر جمهوری اسلامی هشدار داد.

محمد اسلامی روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد در واکنش به تلاش کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام، گفت: «اگر قطعنامه دهند یا فشار سیاسی بیاورند، قطعاً عکس‌العمل نشان می‌دهیم.»

به گفته او، فعالیت‌های هسته‌ای ایران «در چارچوب قانون ملی، در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی است.»

به گفته آقای اسلامی «اگر گزارش آن‌ها مغایرتی [ نشان] می‌دهد به دلیل این است که آن‌ها در برجام به تعهدات عمل نکردند که لازم است به تعهدات خود برگردند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم».

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۴ خرداد در آغاز نشست شورای حکام این نهاد گفت به‌رغم سفر ماه گذشته‌اش به تهران «عمیقا متاسف است» که ایران هنوز تصمیم خود را در مورد جلوگیری از حضور بازرسان مجرب آژانس لغو نکرده است.

از سوی دیگر، یک نماینده مجلس ایران روز سه‌شنبه ادعا کرد سه کشور اروپایی به دنبال «فشار روانی» بر جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام ایران هستند.

ابوالفضل ظهره‌وند به خبرگزاری ایسنا گفت بریتانیا، فرانسه و آلمان سناریویی را که آمریکا «طراحی» کرده است،‌ دنبال می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایسنا و رادیو فردا