نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت؛ تأکید آمریکا بر همکاری با متحدان در قبال ایران

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۷ خرداد با اشاره به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارهٔ برنامهٔ هسته‌ای ایران گفت ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای دستیابی به راه‌حلی در قبال تهران ادامه ‌می‌دهد.

در همین حال، رویترز می‌گوید که بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل جزئیات موارد نقض توافق هسته‌ای موسوم به برجام از سوی جمهوری اسلامی را تشریح کرده‌اند.

متیو میلر در پاسخ به پرسشی در خصوص بیانیه روسیه، چین و ایران و درخواست آنها از کشورهای غربی برای احیای برجام گفت: «ما همچنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگرانی جدی داریم و این نگرانی را در رای به قطعنامه روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردیم.»

بیشتر در این باره: نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به قطعنامه شورای حکام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «شاهدیم که حکومت [ایران] همچنان به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده با غلظت بالا ادامه می‌دهد – که هیچ هدف غیرنظامی معتبری برای آن وجود ندارد.»

متیو میلر گفت: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با متحدان و شرکای خود برای تدوین یک استراتژی جامع با هدف دستیابی به راه‌حلی که شامل همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای باشد٬ هستیم.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.

قطعنامه مصوب شورای حکام حضور بازرسان مجرب آژانس بین‌المللی در بازرسی‌ها از فعالیت‌ هسته‌ای ایران را «حیاتی» و از ایران خواسته است که ممنوعیت حضور این بازرسان را لغو کند.

نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۷ خرداد گزارش داد بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای موسوم به برجام، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل جزئیات عدول ایران از این توافق را تشریح کرده‌اند.

رویترز به نقل از دیپلمات می‌گوید این اقدام با هدف فشار بر ایران برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای و اجتناب از اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل متحد انجام شده است.

طبق این گزارش، این سه کشور اروپایی در نامه خود به صراحت تهدید به اجرای سازوکار «اسنپ بک» نکرده‌اند، ولی در نامه خود به تاریخ انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ در اکتبر ۲۰۲۵ یا مهرماه سال ۱۴۰۴ اشاره شده است.

این سازوکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ امکان بازگشت فوری تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تا قبل از مهرماه ۱۴۰۴ را فراهم می‌کند.

رویترز می‌گوید نامه بریتانیا، فرانسه و آلمان به تاریخ سوم ژوئن، ۱۴ خرداد، به شورای امنیت ارسال شده است.

سه کشور اروپایی در نامه خود به شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از جمله افزایش ذخایر و سطح غنی سازی اورانیوم را ناقض برجام دانسته است.

آژانس در آخرین گزارش فصلی خود می‌گوید ایران سطح غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به حدی افزایش داده که در صورت ادامه غنی‌سازی تا سطح ۹۰ درصدی توان ساخت سه بمب هسته‌ای را خواهد داشت.

این در حالی‌ است که بر اساس توافق برجام، ایران اجازه دارد اورانیوم را صرفاً تا ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

ایران اما پس از خروج ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸ به‌تدریج اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد و حالا سطح غنی‌سازی اورنیوم خود را تا ۶۰ درصد افزایش داده است.

دیپلمات‌های غربی و دیگر منابع مطلع درباره نامه سه کشور اروپایی گفتند که هدف از این تلاش افزایش فشار بر ایران در داخل شورای امنیت و خرید زمان برای دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک پیش از انقضای سازوکار «بازگشت فوری» تحریم‌ها در سال آینده است.

یک منبع آگاه نسبت به این نامه نیز به رویترز گفت این اقدام با توجه به پیشرفت‌های «غیرقابل قبول» هسته‌ای ایران و افزایش «فشار به شورای امنیت» اتخاذ شده است.

در همین حال، نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی علیه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

امیرسعید ایروانی در این نامه تاکید کرد: «تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.»

نماینده ایران اضافه کرده است: «این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بحرانی و غیرقابل برگشت رسیده است، همراه با ادعاهایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، کاملاً نادرست و بی‌اساس است.»

بااستفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا، رویترز و رادیو فردا