رئیس جبهه اصلاحات حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد

علی لاریجانی بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور

رئیس جبهه اصلاحات ایران تأکید کرد این جبهه زیر بار «کاندیدای غیر اصلاح‌طلب» در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نخواهد رفت.

سخنگوی این جبهه روز جمعه اعلام کرده بود که ‏در جریان نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیداهای معرفی‌شده از سوی جبهه اصلاحات ایران برگزیده شدند.

در همین زمینه آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، در یک نشست خبری که روز شنبه ۱۹ خرداد برگزار شد، احتمال حمایت این جبهه از علی لاریجانی را رد کرد.

خانم منصوری گفت: «راه رفته‌ را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای غیر اصلاح‌طلب نخواهیم رفت و این شورای‌ نگهبان نیست که بخواهد برای‌ جبهه‌ اصلاحات کاندیدا معرفی کند.»

آذر منصوری همچنین درباره اعلام نشدن نام علی لاریجانی به عنوان یکی از نامزدهای موردنظر جبهه اصلاحات گفت: «ما در انتخابات ۹۲ و ۹۶ با شرایط حداقلی، تلاش‌ کردیم مشارکت حداکثری تحقق پیدا کند. ولی تجربه‌ این دو دوره‌ ما را به این نتیجه رسانده که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم.»

او تصریح کرد در جلسات این جبهه هیچ بحثی درباره آقای لاریجانی نشده است.

برخی چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر با توجه به عمل نکردن حسن روحانی به وعده‌های انتخاباتی خود، از حمایت از او در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز پشیمانی کرده‌اند.

بیشتر در این باره: تفاوت تأییدصلاحیت در انتخابات ایران و یک دموکراسی غربی چیست؟

این در حالی است که شورای نگهبان روز شنبه اعلام کرد بعد از پنج روز، زمان بررسی صلاحیت کاندیداها را تمدید کرده است و از سوی دیگر مشخص نیست حتی یکی از سه نامزد مورد نظر جبهه اصلاحات از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شود.

صلاحیت اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان رد شده بود.

شورای نگهبان در آن سال صلاحیت علی لاریجانی را نیز رد کرد و او امکان شرکت در انتخابات را پیدا نکرد.

هرچند جبهه اصلاحات تشکلی شامل احزاب عمده اصلاح‌طلب است، اما بین آنها در سال‌های اخیر اتفاق نظر وجود نداشته است و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز برخی از این احزاب در حالی که جبهه اصلاحات از هیچ نامزدی حمایت نکرده بود، به عنوان حامی عبدالناصر همتی فعالیت کردند.

همچنین برخی افراد منسوب به این جریان در انتخابات مجلس اسفند گذشته و همچنین انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری امسال با تعابیری مانند «روزنه‌گشایی» و «راه‌گشایی» خواستار مشارکت در انتخابات شدند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از غیررقابتی‌ترین انتخابات را در میان کشورهای جهان برگزار می‌کند. همچنین نارضایتی‌های گسترده در سال‌های اخیر موجب شده اقبال مردم به صندوق‌های رای به شدت کاهش یابد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال به دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلی‌کوپتر در آستان آذربایجان شرقی به شکل زودهنگام و روز ۸ تیر برگزار خواهد شد.