سازمان ملل ادعای حوثی‌ها درباره «جاسوسی» امدادگران خود را رد کرد

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی خواست که کارکنان بازداشتی سازمان ملل و سایر امدادگران را «بی‌درنگ و بدون قید و شرط» آزاد کنند.

فولکر تورک روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد همچنین ادعاهای گروه حوثی‌های یمن مبنی بر اینکه کارکنان بازداشتی سازمان ملل، بخشی از یک شبکه جاسوسی هستند رد کرد.

حوثی‌ها روز دوشنبه ادعا کردند که افراد بازداشت‌شده توسط این گروه شورشی بخشی از یک «شبکه جاسوسی آمریکا و اسرائیل» بوده‌اند که تحت پوشش سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کردند.

فولکر ترک در بیانیه‌ای با ظالمانه خواندن این اتهامات علیه کارکنان سازمان ملل گفت: «عمیقاً نگران شرایط نگهداری آنها هستم.»

بیشتر در این باره: حوثی‌ها شماری از کارکنان سازمان ملل و امدادگران را بازداشت کردند

سازمان ملل و گروه‌های امدادی اواخر هفته گذشته اعلام کردند که شورشیان مورد حمایت ایران بیش از ده‌ها امدادگر را که بسیاری از آنها کارمندان سازمان ملل بودند، در اقدامی هماهنگ بازداشت کرده‌اند.

شورشیان حوثی که درگیر یک جنگ داخلی طولانی با دولت قانونی یمن هستند، هنوز مشخص نکرده‌اند که چند نفر را دستگیر کرده‌اند.

این در حالی است که فولکر تورک با ارائه جزئیات تفصیلی در بیانیه خود تأکید می‌کند که، ۱۳ نفر از پرسنل سازمان‌ملل از جمله شش نفر از کارکنان خود او بازداشت شده‌اند.

آقای تورک تأکید کرد: «بسیار حیاتی است که مقامات سازمان ملل اطمینان حاصل کنند که با افراد بازداشت شده با احترام کامل و رعایت حقوق بشر و کرامت رفتار می‌شود و آنها می‌توانند با خانواده‌های خود تماس بگیرند.»

او تصریح کرد که دسترسی به همکاران بازداشت شده این سازمان باید در اسرع وقت میسر شود.

سازمان حقوق بشر «میون» در یمن روز سه‌شنبه اعلام کرد که حداقل ۱۸ امدادگر یمنی در چهار منطقه تحت کنترل شورشیان حوثی ربوده‌شده‌اند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، حوثی‌ها از زمان آغاز درگیری یمن در سال ۲۰۱۴، صدها غیرنظامی از جمله کارکنان سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی را ربوده، و شکنجه کرده‌اند.

آقای تورک در بیانیه خود تأکید کرده است که پیش‌تر در اگوست ۲۰۲۳ و نوامبر ۲۰۲۱ دو کارمند این سازمان توسط حوثی‌ها بازداشت شده‌اند.

آقای تورک خاطرنشان کرد که دفتر وی از سال ۲۰۲۱۲ در یمن برای ارتقاء و حمایت از حقوق همه مردم یمن، از جمله از طریق تعامل با مقامات واقعی فعالیت می‌کند.

این مقام سازمان ملل تأکید کرده است که «هر گونه هدف قرار دادن بیشتر کارکنان حقوق بشر در یمن باید فوراً متوقف شود.»

پیشتر در ۱۹ خردادماه، مقامات دولت یمن به رویترز گفتند در جریان یورش نیروهای امنیتی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، ۹ کارمند سازمان ملل، سه کارمند گروه دموکراسی خواه ملی (ان‌دی‌آی) و سه کارمند یک گروه حقوق بشر محلی بازداشت شدند.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی شبه نظامیان حوثی، با یورش به منازل و دفاتر این افراد، گوشی‌ها و کامپیوتر آنها را ضبط و کرده و با خود بردند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.