حمله به یک کشتی عازم ایتالیا و یک کشتی یونانی در آب‌های یمن

در ادامه وضعیت ناامن برای کشتی‌های تجاری در آب‌های اطراف یمن، شرکت امنیتی بریتانیایی آمبری روز پنجشنبه اعلام کرد که یک کشتی با ارسال یک تماس خطر از اصابت موشک به خود خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این کشتی در حدود ۱۲۹ مایلی شرق ساحل عدن در یمن، از مالزی عازمِ ونیز ایتالیا بود.

آن‌طور که آمبری ۲۴ خرداد ارزیابی کرده، این کشتی «هدف حمله حوثی‌ها» قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که کشتی تجاری یادشده متعلق به چه کشوری بوده و با پرچم کدام کشور حرکت می‌کرده است.

روز چهارشنبه نیز یک کشتی باری متعلق به یونان در نزدیکی بندر حدیده در دریای سرخ، مورد حمله یک شناور کوچک قرار گرفت و موتورخانه آن آسیب دید.

شرکت آمبری اعلام کرده بود که کشتی «توتور» در حدود ۶۷.۷ مایلی جنوب غربی بندر حدیده یمن مورد حمله قرار گرفت و در این حمله می‌توان نشانه‌های حملات شورشیان حوثی یمن را مشاهده کرد.

شرکت آمبری تأکید کرده است که این کشتی در زمان وقوع حادثه دارای مشخصات کشتی‌هایی بود که مورد حملات حوثی‌ها قرار می‌گیرند.

عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز اعلام کرد یک کشتی کوچک به طول ۵ تا ۷ متر به رنگ سفید با قسمت تحتانی این کشتی باری برخورد کرده است.

دو منبع کشتیرانی یونانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این کشتی با پرچم لیبریا در حمله‌ای عمدی آسیب دید و افزودند که آب وارد موتورخانه کشتی شده است.

یک منبع وزارت کشتیرانی یونان نیز با تأیید این حادثه گفت: «کشتی به سمت هند در حال حرکت بود.»

بیشتر در این باره: ارتش آمریکا می‌گوید دو پرتابگر موشک‌های کروز حوثی‌ها را منهدم کرده است

این در حالی است که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو پرتابگر موشک کروز ضدکشتی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را منهدم کرده است.

سنتکام تاکید کرد که این پرتابگرها تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده درمنطقه بودند.

در هفت ماه گذشته، حوثی‌های مورد حمایت ایران با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها صدها حمله علیه کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه انجام داده‌اند.

این اقدامات، کشتی‌رانی بین‌المللی در مسیرهای کلیدی دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن را با مشکل مواجه کرده و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده که مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند.

این شرکت‌ها اکنون برای اجتناب از حملات حوثی‌ها مسیر به مراتب طولاتی‌تر و پرهزینه‌تر دور آفریقا را انتخاب کنند.

شورشیان حوثی کنترل پرجمعیت‌ترین نواحی یمن را بر عهده دارند.