لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

ارتش آمریکا می‌گوید دو پرتابگر موشک‌های کروز حوثی‌ها را منهدم کرده است


ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه اعلام کرد که دو پرتابگر موشک کروز ضدکشتی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را منهدم کرده است.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت دو پرتابگر موشک کروز ضد کشتی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کردند.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تاکید کرد که این پرتابگرها تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده درمنطقه بودند.

سنتکام اضافه کرد: «این اقدامات به منظور محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن ‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران مدعی هستند که در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که دامنه این حملات به سایر کشتی‌های بین‌المللی نیز گسترش یافته است.

حملات حوثی‌ها به مسیر کشتیرانی در دریای سرخ باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

گزارش درباره «مذاکرات حوثی‌ها و الشباب»

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان سه‌شنبه به نقل منابع اطلاعاتی ایالات متحده نوشت که این کشور از مذاکرات حوثی‌های یمن برای ارسال سلاح به گروه شبه‌نظامی الشباب سومالی آگاه شده است و سه مقام آمریکایی گفته‌اند، چنین اقدامی تهدیدی برای بی‌ثبات کردن بیشتر منطقه خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی اضافه کرده‌اند در حال حاضر به دنبال شواهدی‌ هستند که نشان دهد حوثی‌ها سلاح برای گروه الشباب ارسال کرده‌اند و این که آیا جمهوری اسلامی نیز در این توافقی دخالت دارد یا خیر.

به گفته یک مقام ارشد دولت جو بایدن، ایالات متحده در هفته‌های اخیر به کشورهای منطقه در مورد این همکاری احتمالی هشدار داده است.

الشباب، وابسته به القاعده، از سال ۲۰۰۶ علیه دولت سومالی قیام کرده و در تلاش است تا حکومت خود را بر اساس شریعت اسلامی ایجاد کند. این گروه شبه‌نظامی الشباب بخش‌هایی از مناطق جنوبی و مرکزی سومالی را در اختیار دارد و به طور مرتب غیرنظامیان را در این کشور مورد هدف قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG