وضعیت مناطق شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان به‌روایت شاهدان عینی

نیروهای امنیتی اسرائیل در امتداد جاده‌ای در نزدیکی جنوب لبنان،یکی از مناطقی که هدف راکت‌های حزب‌الله لبنان قرار گرفته است

شدت گرفتن حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله لبنان طی دو روز گذشته، خطر در گرفتن جنگ گسترده در مرزهای اسرائیل و لبنان را بیش از پیش کرده است.

تشدید حملات با شلیک‌های حزب‌الله لبنان در شامگاه چهارشنبه ۲۳ خرداد آغاز شد.

ادهم حبیب، از ساکنان جلیل غربی در شمال اسرائیل، در این باره به رادیوفردا می‌گوید: «من الان صَفَد هستم. شهر را تخلیه کرده‌اند. هیچ‌کس در خیابان‌ها نیست. وضعیت به‌طور کلی از شهرک کتسرین تا این‌جا بسیار بد است. آژیر خطر تقریباً هر لحظه به صدا درمی‌‌آید. این روزها شاهد بزرگ‌ترین حملهٔ پهپهادی به شمال بودیم.»

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۴ خرداد به‌نقل از یک مسئول در حزب‌الله لبنان گزارش داد که این گروه بزرگ‌ترین‌ حملهٔ خود به اسرائیل در جریان تنش جاری را صورت داده است.

بیشتر در این باره: موج گسترده حملات حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل برای دومین روز پیاپی

حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و آمریکا آن را گروهی تروریستی می‌داند، از شامگاه چهارشنبه صدها راکت، خمپاره و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد؛ حملاتی که منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال اسرائیل و همچنین بلندی‌های جولان شده است.

این دور از حملات پس از آن آغاز شد که اسرائیل شامگاه چهارشنبه ۲۳ خرداد یک خانه در جنوب لبنان را هدف قرار داد که در آن جلسه‌ای با حضور شماری از فرماندهان نظامی حزب‌الله در جریان بود.

در این حمله دست‌کم چهار تن از فرماندهان نظامی حزب‌الله کشته شدند که طالب سامی عبدالله معروف به ابوطالب، فرمانده گران النصر حزب‌الله، یکی از آن‌ها بود. این گردان مسئولیت عملیات در مناطق مرکزی در مرز لبنان و اسرائیل است و ابوطالب بلندپایه‌ترین عضو حزب‌الله به حساب می‌آید که طی تنش جاری کشته می‌شود.

نجیب قزل، از ساکنان جلیل شمالی در شمال اسرائیل، وضعیت این منطقه را در گفت‌وگو‌ با رادیوفردا چنین توضیح می‌دهد:

«به مدت فقط دو روز بیشتر از ۳۰۰ موشک به سمت شمال اسرائیل شلیک شد. این حملات باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی شد. دایرهٔ جنگ گسترش پیدا کرده، به این معنا که حزب‌الله الان به مناطقی حمله می‌کند که قبلاً حمله نکرده بود. مثلاً منطقه دریاچه طبریا که برای اولین بار صدای آژیر خطر در آن به صدا درآمد. اوضاع به سمت جنگ پیش می‌رود. ما امروز به جنگ نزدیک‌تریم تا آتش‌بس. تقریباً همهٔ منطقهٔ شمالی الان در معرض تهدید موشک‌ها هستند، از منطقه روش هانیکرا (رأس الناقوره) تا جولان. در همهٔ این مناطق صدای آژیر خطر تقریباً به‌صورت بی‌وقفه شنیده می‌شود.»

بلندی‌های جولان نیز از مناطقی است که ناآرام است. حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند پایگاه‌های نظامی اسرائیل در این منطقه را هدف قرار دهد.

سلمان فخرالدین، از ساکنان روستای مجدل شمس در بلندی‌های جولان، دربارهٔ وضعیت این منطقه به رادیوفردا چنین توضیح می‌دهد:

«ما این‌جا همه‌ سروصداهای جنگ و انفجارها را می‌شنویم، چه موشک از اسرائیل شلیک شود و چه از لبنان. راکت‌های شلیک‌شده و حتی موشک‌های گنبد آهنین از بالای سر ما عبور می‌کنند. این اضافه می‌شود به بمباران هواپیماها. ساکنان و مناطق مسکونی تا الان سالم هستند، اما اطراف‌مان پر از پایگاه‌های نظامی است. جولان محل تجمع بزرگ ارتش اشغالگر اسرائیل است. به‌طور کلی تا الان وضع قابل تحمل است،‌ جز مسئلهٔ ترس طبیعی به‌خصوص ترس کودکان و نگرانی‌‌مان برای بقیه، وقتی صدای انفجارها را می‌‌شنویم. انفجار می‌تواند قربانی داشته باشد، چه این‌جا و چه در لبنان. جنگ همیشه زشت، نگران‌کننده و قاتل مردم است.»

بیشتر در این باره: تلاش پاریس و واشینگتن برای توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله

تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان به جنگ غزه مرتبط است. پس از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه از مهرماه پارسال، حزب‌الله حملات راکتی و پهپادی خود به اسرائیل را آغاز کرد. این گروه می‌گوید که هدف از این عملیات کاستن از فشار بر فلسطینی‌ها در غزه است.

واکنش اسرائیل به حملات حزب‌الله تا کنون بیش از ۴۴۰ کشته در لبنان بر جای گذاشته که نزدیک به ۳۵۰ تن از آن‌ها از نیروهای حزب‌الله بوده‌اند.

خطر آغاز جنگ گسترده میان اسرائیل و حزب‌الله در حالی است که تا کنون تمام تلاش‌ها برای آتش‌بس در نوار غزه بی‌نتیجه مانده است.

سلمان فخرالدین، از ساکنان روستای مجدل شمس در بلندی‌های جولان، در این باره به رادیوفردا می‌‌گوید: «امیدواریم این جنگ زشت که قاتل همه و سوزانندهٔ آدم‌ها، درختان و زمین‌ها است، تمام شود. امیدوارم نسل‌کشی در غزه متوقف شود و سیاستمداران اسرائیلی بفهند که در این منطقه یا باید با ما زندگی کنند و یا کنار ما و از این بازی دست بردارند.»

بیشتر در این باره: ابوطالب، فرمانده حزب‌الله که در حملۀ اسرائیل کشته شد، کیست؟