رافائل گروسی: اکنون «برجام» فقط روی کاغذ وجود دارد

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید توافق ایران با قدرت‌های غربی درباره پرونده هسته‌ای، موسوم به «برجام»، اکنون فقط «روی کاغذ وجود دارد و هیچ معنایی ندارد.»

رافائل گروسی در گفت‌وگو با روزنامه روسی ایزوستیا که روز دوشنبه ۲۸ خرداد منتشر شده است، در ادامه گفته است: «هیچکس به آن (برجام) عمل نمی‌کند. هیچکس از آن پیروی نمی‌کند.»

او با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام در وین افزود طرفین «هرچند به شکل نسبی به موفقیت مذاکرات نزدیک شده بودند،‌ به دلایلی که برای من نامعلوم است، به نتیجه نرسیدند.»

دبیرکل آژانس انرژی اتمی با اشاره به این که در جریان مذاکرات احیای برجام نقشی نداشته است، خاطرنشان کرد جای تعجب ندارد که طرفین،‌ بخصوص ایران و آمریکا، یکدیگر را به دلیل شکست مذاکرات سرزنش می‌کنند.

آقای گروسی همچنین تأکید کرد که نباید اجازه داد سناریویی که برای کره شمالی رخ داد و به دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای ختم شد، درباره ایران تکرار شود.

او در ادامه یادآوری کرد مشکلات دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران همچنان جود دارد.

بیشتر در این باره: تروئیکای اروپایی: ایران با اقدامات اخیرش برجام را «توخالی» می‌کند

رافائل گروسی روز ۱۴ خرداد در آغاز نشست شورای حکام آژانس گفته بود اظهارات علنی بیشتر در ایران در مورد توانمندی فنی برای تولید سلاح هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای تهران، نگرانی او را نسبت به درستی و کامل بودن بیانیه‌های ایران در قبال پادمان‌های آژانس افزایش داده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین یادآوری کرده بود به‌‌رغم سفر ماه گذشته‌اش به تهران «عمیقا متاسف است» که ایران هنوز تصمیم خود را در مورد جلوگیری از حضور بازرسان مجرب آژانس لغو نکرده است.

دو روز بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان علیه برنامه هسته‌ای ایران را تصویب کرد و از ایران خواست که به پرسش‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موارد مشکوک در برنامه هسته‌ای خود پاسخ بدهد و در تصمیمی که برای ممانعت از فعالیت بازرسان مجرب آژانس گرفته است، تجدید نظر کند.

در واکنش به این قطعنامه، علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران اعلام کرد صدور این قطعنامه «هیچ تأثیری بر اراده تهران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی‌کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت.»

ایران همچنین بعد از صدور این قطعنامه، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود را گسترش داد.

سه کشور اروپایی عضو برجام این اقدام را محکوم و روز ۲۶ خرداد با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند ایران با اقدامات اخیر خود در حال «توخالی» کردن برجام است.

آژانس در ماه‌های اخیر اشاره کرده که ایران علاوه بر ایجاد محدودیت دسترسی بازرسان ماهر این نهاد به برخی تأسیسات هسته‌ای خود، سطح غنی‌سازی اورانیوم را بالا برده و ذخیره آن را افزایش داده است.

برآورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است که اگر ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را به خلوص ۹۰ درصدی برساند، قادر به تولید ۲ تا ۳ بمب هسته‌ای خواهد بود.

ایران تنها کشور بدون تسلیحات هسته‌ای در جهان است که اورانیوم را تا میزان ۶۰ درصدی غنی‌سازی می‌کند.

آمریکا و اعضای اروپایی برجام می‌گویند این اقدام جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.