تعداد کشته‌شدگان حملات مسلحانه در داغستان روسیه به ۲۰ نفر رسید

نیروهای آتش‌نشانی بعد از خاموش کردن آتش‌سوزی در کنیسه‌ای در شهر دربند، بعد از حمله

مقام‌های جمهوری داغستان روسیه اعلام کردند تلفات ناشی از حمله افراد مسلح به دو کلیسای ارتدکس، دو کنیسه و یک پاسگاه پلیس در شهرهای دربند و مخاچ قلعه به ۲۰ تن رسیده است که شامل مأموران پلیس و غیرنظامی‌ها می‌شود.

بازرسان پیشتر گفته‌بودند که بر اثر این حملات، چهار غیرنظامی و ۱۵ افسر پلیس در حملات روز سوم تیرماه کشته شدند.

پلیس داغستان می‌گوید مهاجمان با استفاده از سلاح‌های خودکار این حملات را صورت دادند. تصاویر و ویدئوها از شهر مخاچ‌قلعه نشان می‌داد که دود بر فراز شهر بلند شده و مردم منطقه در حال فرار هستند.

مقامات روسی می‌گویند دست‌کم ۴۶ نفر در این حملات زخمی شده‌اند.

به گفته سرگئی ملیکوف، فرماندار منطقه، در میان قربانیان غیرنظامی کشته شده، نام کشیش نیکلای کوتلنیکوف ۶۶ ساله دیده می‌شود که بیش از ۴۰ سال در کلیسای ارتدکس در دربند خدمت کرده است.

کمیته تحقیقات روسیه می‌گوید پرونده‌ای جنایی با عنوان «اقدام تروریستی» برای رسیدگی به این حملات باز کرده است.

بیشتر در این باره: اعلام سه روز عزای عمومی در پی حمله مرگبار به یک کنیسه و دو کلیسا در داغستان روسیه

آقای ملیکوف، روز دوشنبه پس از بازدید از کنیسه و کلیسایی که در دربنت مورد حمله قرار گرفت، گفت: «امروز یک روز تراژدیک برای داغستان و کل کشور است.»

او با اشاره به اینکه نیروهای خارجی این حملات مشارکت داشته‌اند، گفت: «این تلاشی برای گسستن وحدت ملی ماست.»

او دربارهٔ نقش نیروهای خارجی یا هویت آنها جزئیاتی ارائه نکرد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که بارها غرب را به تلاش برای تحرکات جدایی‌طلبانه در منطقه قفقاز متهم کرده، هنوز دراین باره اظهارنظری نکرده است.

آقای ملیکوف گفت که شش مهاجم توسط نیروهای امنیتی از پا درآمدند و عملیات کمیته ملی ضدتروریسم روسیه در صبح چهارم تیرماه به پایان رسیده است.

این در حالی است که در میان بازداشت شدگان، ماگومد عمروف، رئیس ناحیه مرکزی سرگوکالا و دبیر شاخه محلی حزب روسیه متحد بود که خانه وی مورد تفتیش قرار گرفت.

به گفته «سرویس مطبوعاتی روسیه متحد» در داغستان آقای عمروف به دلیل اقداماتی که باعث بی‌اعتباری این سازمان شده، از حزب اخراج شده است.

اینترفکس به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که دو پسر عمروف و یکی از برادرزاده‌هایش در میان مهاجمانی بودند که توسط پلیس کشته‌ شده‌اند.

داغستان منطقه‌ای با جمعیت بزرگ مسلمانان است که با گرجستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما گروه داعش طی سال‌های گذشته چندین حمله در خاک روسیه انجام داده که خونین‌ترین آنها حمله فروردین‌ماه سال جاری بود که ۱۴۵ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

در این حادثه چهار مهاجم مسلح به یک سالن کنسرت در شهری در نزدیکی غرب مسکو، پایتخت روسیه، حمله کردند.