اتحادیه اروپا برای تعامل با دولت پزشکیان در ایران ابراز آمادگی کرد

اتحادیه اروپا نسبت به تعامل با دولت مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در ایران، ابراز آمادگی کرد، اظهاراتی که همزمان با برخورد احتیاط‌آمیز دولت‌های غربی با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بیان شده است.

نبیلا مسرلی، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه شنبه در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اعلان توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به مسعود پزشکیان که در این انتخابات به پیروزی رسیده است، تبریک گفت.

آقای پزشکیان با وعده تعامل با جهان و مذاکره با قدرت‌های غربی با هدف حل مناقشه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها در انتخاباتی که سوی آن دیگر سعید جلیلی، نامزد تندروی اصول‌گرایان قرار داشت، به پیروزی رسید.

ایران که به دنبال خروح ایالات متحده از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تحت تحریم‌های سنگین واشینگتن قرار گرفته، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم را بالا برده و ذخیره آن را افزایش داده است. آٰژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان داشته که اکنون دیگر برجام «فقط روی کاغذ وجود دارد» و «هیچ کسی به آن عمل نمی‌کند».

خانم مسرلی در ادامه پیام خود نوشت: «ما در راستای سیاست کلیدی تعاملی اتحادیه اروپا، آماده تعامل با دولت جدید ایران هستیم.»

کشورهای غربی عموما واکنش محتاطانه‌ای به نتیجه انتخابات روز جمعه در ایران داشته‌اند. مسعود پزشکیان نخستین سیاستمدار اصلاح‌طلبی است که پس از محمد خاتمی از سال ۱۳۸۴ به این سو ریاست دولت ایران را در اختیار می‌گیرد. دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با بهبود روابط ایران و دولت‌های غربی همراه بود، اما از آنجا که جهت‌گیری کلی سیاست خارجی ایران را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند، مشخص نیست که آقای پزشکیان تا چه حد می‌تواند در رفع بن‌بست هسته‌ای کنونی و کاهش تنش‌ها با غرب موفق باشد.

بیشتر در این باره: پیام تبریک رهبران منطقه به پزشکیان؛ پوتین خواهان تقویت روابط با ایران شد

روز شنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از پیام تبریک ایتالیا به مسعود پزشکیان خبر داد. این خبرگزاری به نقل از رسانه‌های ایتالیایی نوشت که معاون وزارت امور خارجه ایتالیا پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات روز جمعه را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط دیپلماتیک فی‌مابین در دوره ریاست جمهوری وی تقویت شود.

بر اساس این گزارش، ادموند چیریلی اظهار داشت: «من صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مردم و دولت ایران به مناسبت انتخاب رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کنم. به امید اینکه بتوانیم برای برقراری صلح و ثبات در منطقه به ویژه در خلیج عدن و به طور کلی خاورمیانه همکاری کنیم.»

وی اضافه کرد: «امیدوارم که در دوران ریاست جمهوری جدید، روابط دیپلماتیک تقویت شود؛ به این امید که روابط سنتی و دیرینه دوستی میان دو ملت بزرگ ما به دولت‌های ایتالیا و ایران کمک کند تا برای مقابله با چالش‌های جهانی که در سال‌های آینده پیش روی ما است، بهتر با هم همکاری کنند.»

بیشتر در این باره: واکنش آمریکا به نتیجه انتخابات ایران: «تاثیر قابل توجهی» بر رویکرد ما ندارد

پیش از این ایالات متحده گفته بود که واشینگتن هیچ انتظاری مبنی بر این که این انتخابات منجر به تغییر اساسی در ایران شود، ندارد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که برای رادیو فردا ارسال شده است، به تحریم انتخابات از سوی بخش عمده‌ای از رای‌دهندگان ایرانی اشاره کرد و نوشت: «انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نبود. در نتیجه، تعداد قابل توجهی از ایرانیان ترجیح دادند که اصلاً شرکت نکنند.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات منجر به تغییر اساسی در مسیر ایران یا احترام بیشتر به حقوق بشر شهروندان شود. همانطور که خود کاندیداها گفته‌اند، سیاست ایران توسط رهبر تعیین می‌شود.»

بر اساس اعلام وزارت کشور ایران، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۵۷ رای در رقابت با سعید جلیلی، کرسی ریاست جمهوری ایران را برای دوره‌ای چهار ساله از آن خود کند.

بیشتر در این باره: بازتاب پیروزی پزشکیان در رسانه‌های جهان