رئیس موساد می‌گوید در مذاکرات آتش‌بس باید شرایط نتانیاهو رعایت شود

تظاهرات در تل‌آویو در اعتراض به ادامهٔ ۹ ماه جنگ در غزه

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید زمان توقف جنگ غزه فرا رسیده، ولی توقف آن به معنی توقف تعقیب یحیی سنوار، رهبر داخلی و پنهان‌شدهٔ حماس در غزه از سوی اسرائیل نیست. اسرائیل اما می‌گوید باید فشار نظامی در غزه را افزایش داد.

گروه افراطی حماس را آمریکا و اتحادیهٔ اروپا یک سازمان تروریستی می‌دانند.

جو بایدن، پنج‌شنبه‌شب ۲۱ تیر در نشست خبری در کاخ سفید گفت باید به سوی آتش‌بس حرکت کرد و «فردای روز پس از جنگ، نوار غزه باید از اشغال اسرائیل رها باشد».

او همچنین گفت که کابینهٔ جنگی اسرائیل یکی از محافظه‌کارترین‌ها در تاریخ این کشور است و آرزویش این بوده که می‌توانست اسرائیل را متقاعد کند برخی اقدامات مشخص را انجام دهد.

آقای بایدن در اشاره به مذاکراتی که این هفته در دوحه میان رئیس سی‌آی‌ای و همتایان اسرائیلی و مصری او و نخست‌وزیر قطر برای دستیابی به توافقی برای آتش‌بس برگزار شد، گفت «اکنون یک فرصت وجود دارد».

به‌گفتهٔ او، میان مواضع اسرائیل و حماس در مذاکرات شکاف وجود دارد، اما می‌توان بر آن غلبه کرد.

جو بایدن در سخنانِ از قبل آماده‌شدهٔ خود در آغاز کنفرانس خبری کاخ سفید نیز گفت دولت او ماه‌ها است که برای تضمین آتش‌بس در غزه، رهایی گروگان‌ها و ایجاد مسیری برای صلح و ثبات در خاورمیانه کار می‌کند.

به‌گفتهٔ آقای بایدن، چارچوب توافق سه‌مرحله‌ای که او شش هفته پیش ارائه کرد، «از سوی اسرائیل و حماس مورد توافق قرار گرفته»، او «تیم خود را برای بررسی جزئیات بیشتر به منطقه فرستاده تا مسائل سخت و پیچیده را بررسی کنند» و «مصمم است که با عملی کردن توافق، جنگ را در این مقطع به پایان برساند».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که بخشی از کوشش‌های آمریکا برای دسترسی سریع‌تر مردم غزه به کمک‌ها و همچنین بندری که ارتش آمریکا در ساحل غزه برای این هدف برپا کرد، «موفق نبود».

بیشتر در این باره: وزیر دفاع اسرائیل: تحقیقات پیرامون اشتباهات منجر به جنگ باید شامل نتانیاهو هم شود

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، داوید برنئا، رئیس موساد، پس از شرکت در مذاکرات روزهای اخیر در دوحه، پنجشنبه‌شب به کابینهٔ اسرائیل گزارش داد که «باید اصول مورد نظر بنیامین نتانیاهو در هر توافقی با حماس رعایت شود تا پیروزی اسرائیل تضمین شود».

رئیس موساد به اعضای کابینه اسرائیل گفته است: «بدون اصولی که نخست‌وزیر نتانیاهو بر آن تأکید دارد، ما پیروز نخواهیم شد و نخواهیم توانست شهروندان ربوده‌شدهٔ خود را بازگردانیم».

آقای برنئا افزوده است که رعایت این اصول، «در راستای منافع و نیازهای اسرائیل است» و «هر چه ارتش در غزه قوی‌تر و تهاجمی‌تر عمل کند، ما در مذاکرات موفق‌تر خواهیم بود، و باید فشار (نظامی) در غزه را افزایش دهیم».

بنیامین نتانیاهو هم روز پنجشنبه در آیین پایان دورهٔ آموزش افسران جدید برای نیروی زمینی ارتش اسرائیل گفت «من به طرح آزادی ربوده‌شدگان متعهد هستم»، «اما حماسی‌های قاتل همچنان خواسته‌هایی مغایر با طرح عنوان می‌کنند که امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد و من در مقام نخست‌وزیر و به‌دلیل مسئولیت ملی، حاضر به موافقت با این خواسته‌ها نیستم».

به‌گفته آقای نتانیاهو هر طرح کلی باید چهار اصل را رعایت کند: به اسرائیل اجازه دهد هر زمان که لازم بداند، برای تحقق اهداف جنگ به عملیات جنگی در غزه ادامه دهد؛ اسرائیل اجازهٔ قاچاق تسلیحات برای حماس از خاک مصر را نخواهد داد؛ اسرائیل بر محور فیلادلفی و گذرگاه رفح (در مرز غزه با مصر) کنترل خواهد داشت؛ و اجازه نخواهد داد تروریست‌های مسلح به شمال غزه بازگردند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هنگامی که بنیامین نتانیاهو در این آیین از لزوم ادامهٔ جنگ تا دستیابی به «پیروزی مطلق» سخن گفت، برخی خانواده‌های افسران فریاد زدند: خجالت، خجالت.

در اسرائیل خانواده ۱۲۰ گروگانی که در دست گروه افراطی حماس هستند و ارتش ارزیابی کرده که بیش از ۴۰ تن از آن‌ها کشته شده‌اند، روز جمعه ۲۲ تیر به سومین روز راهپیمایی از تل‌آویو به سوی اورشلیم ادامه داده‌اند.

راهپیمایی این بار خانواده‌ها با این شعار انجام می‌شود که مذاکرات جاری در قطر و مصر «آخرین شانس» برای بازگرداندن زنده و مردهٔ» گروگان‌های اسرائیلی از غزه است.

روزنامهٔ واشینگتن‌پست پنجشنبه نوشته بود اسرائیل و حماس در مذاکرات دوحه بر سر «حکومت موقت» در غزه که اسرائیل یا حماس در آن مسئولیتی در مرحلهٔ دوم از توافق آتش‌بس نداشته باشند، به تفاهم دست یافته‌اند.

گروه افراطی حماس پنجشنبه اعلام کرد که اسرائیل در مذاکرات جاری «تنها در حال تلف کردن وقت است».

سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز که نیروهای آن در کنار حماس در غزه هستند، پنجشنبه بر لزوم خروج ارتش اسرائیل از محور فیلادلفی و گذرگاه رفح تأکید کرد.

جنگ در غزه این هفته وارد دهمین ماه خود شد و ارتش اسرائیل روز پنجشنبه بخش‌هایی از شهر غزه را در تعقیب افراد مسلح حماس بمباران کرد.

بیشتر در این باره: واشینگتن‌پست: اسرائیل و حماس با طرح «حکومت موقت» در نوار غزه «موافقت کردند»
یک شکایت دیگر برای دریافت غرامت از ایران

در این میان، رسانه‌های اسرائیل پنجشنبه گزارش دادند ۵۴ خانوادهٔ اسرائیلی- آمریکایی که اعضای آن‌ها در جنگ غزه کشته شده‌اند، دادخواستی با هدف دریافت غرامت نیم میلیارد دلاری از جمهوری اسلامی ایران به یک دادگاه فدرال در واشینگتن ارائه کردند.

در این دادخواست، جمهوری اسلامی ایران عامل تأمین مالی حماس نامیده شده و آمده است که بدون حمایت تهران از حماس، این گروه افراطی قادر به انجام حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل نبود.

فرزندان و بستگان کشته‌شدهٔ این خانواده‌های شاکی شرکت‌کنندگان در جشنوارهٔ موسیقی «نوا» یا ساکنین شهرهایی بودند که اعضای حماس به آن‌ها حملهٔ مسلحانه کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شکوائیهٔ خانواده‌ها بر اساس یک هزار و ۲۵۰ مورد شهادت، از جمله از سوی امدادگرانی تنظیم شده است که در روز حملهٔ حماس جسدها را گردآوری کردند

بیش از یکصد تن از بستگان قربانیان حملهٔ حماس دو هفته پیش نیز در شکایت دیگری که از سوی اتحادیهٔ آمریکایی «ضد افترا» به دادگاهی در آمریکا ارائه شد، خواهان دریافت چهار میلیارد دلار غرامت از ایران، سوریه و کره شمالی به دلیل حمایت آن‌ها از حماس شدند.

در ماه چهارم از جنگ غزه نیز ۶۷ شاکی اسرائیلی شامل افراد مجروح یا گروگان‌های آزادشده و اعضای خانواده‌های قربانیان شکایت دیگری به دادگاهی در واشینگتن ارائه کردند و دریافت یک میلیارد دلار غرامت را به‌خاطر «تأمین مالی و آموزش» نیروهای حماس در ایران، از تهران طلب کرده‌اند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، اما مورد حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر در این باره: پزشکیان در نامه‌ای به هنیه بر «حمایت همه‌جانبه» از حماس تأکید کرد
با استفاده از: رویترز، هاآرتص، یدیعوت آحرونوت، شبکه کان؛ ف.ر/ر.ش