تخلیه یک منطقه مرزی دیگر؛ اوکراین: هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه را در اختیار داریم

در حالی که پیشتر هزاران شهروند روسیه از منطقه کورسک تخلیه شده بودند، روسیه روز دوشنبه غیرنظامیان را از بخش‌هایی از یک منطقه دیگر در مجاورت اوکراین پس از افزایش فعالیت‌های نظامی کی‌یف در نزدیکی مرز تخلیه کرد.

خبرگزاری تاس روسیه روز دوشنبه، ۲۱ مرداد، گزارش داد که ۱۱ هزار نفر از منطقه کراسنایا یاروگا در منطقه بلگورود روسیه به دلیل فعالیت نیروهای اوکراینی تخلیه شدند.

این در حالی است که الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، در اولین اظهارنظر رسمی درباره نفوذ نیروهای نظامی این کشور به خاک روسیه اعلام کرد که کی‌یف اکنون حدود هزار کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را در اختیار خود دارد.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که دستور آماده کردن یک «برنامهٔ بشردوستانه» برای این منطقه را صادر کرده است.

نیروهای اوکراینی سه‌شنبه گذشته از مرز روسیه به داخل خاک این کشور هجوم آوردند و برخی از بخش‌های غربی منطقه کورسک روسیه را در نوردیدند.

بیشتر در این باره: روسیه هزاران نفر را از کورسک تخلیه می‌کند؛ زلنسکی حمله به کورسک را تأیید کرد

این حمله که ممکن است با هدف به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات احتمالی آتش‌بس پس از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر باشد، برای روسیه بسیار غافلگیرکننده بود.

به گفته وبلاگ‌نویسان جنگی هوادار روسیه، این کشور تا روز یک‌شنبه جبهه را در منطقه کورسک تثبیت کرد؛ هرچند اوکراین تکه‌ای از خاک روسیه را که در آن نبردها در روز دوشنبه ادامه داشت، از روسیه جدا کرده است.

در بلگورود، ویاچسلاو گلادکوف فرماندار این منطقه گفت که تخلیه ساکنان از ناحیه کراسنایا یاروگا به دلیل «فعالیت دشمن در مرز» آغاز شده است.

گلادکوف گفت: «من مطمئن هستم که نیروهای نظامی ما برای مقابله با تهدیدی که ایجاد شده است، هر کاری انجام خواهند داد.»

او افزود: «ما انتقال افرادی را که در منطقه کراسنایا یاروگا زندگی می‌کنند به مکان‌های امن‌تر شروع می‌کنیم.»

روسیه تدابیر شدیدی را در مناطق کورسک، بریانسک و بلگورود اعمال کرده است و بلاروس نیز اعلام کرد که در حال تقویت تعداد نیروهایش در مرز خود با اوکراین است.

پیشتر مینسک اعلام کرد اوکراین با پهپادها حریم هوایی بلاروس را نقض کرده است.

بیشتر در این باره: از حمله «جسورانه» اوکراین به خاک روسیه چه می‌دانیم

مقامات روسیه می گویند که حملات اوکراین به قلمروی مستقل روسیه با هدف نشان دادن به حامیان غربی این کشور است که کی‌یف همچنان می‌تواند عملیات نظامی بزرگی را انجام دهد و در عین حال تلاش می‌کند پیش از مذاکرات احتمالی آتش‌بس، به ابزاری برای چانه‌زنی دست یابد.

شامگاه شنبه ولودمیر زلنسکی گفت این عملیات بخشی از کوشش کی‌یف برای «احقاق عدالت» پس از تجاوز روسیه به خاک کشورش است.

آقای زلنسکی با اشاره به مذاکرات خود با فرمانده ارتش اوکراین، در خصوص عملیات در کورسک روسیه با هدف «کشاندن جنگ به خاک متجاوز» و تقدیر از سربازان اوکراینی گفت اوکراین ثابت می‌کند که حقیقتا قادر به اجرای عدالت است و فشار به متجاوز تضمین‌کننده تحقق آن است.

پیش از او، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که روز جمعه نشست شورای امنیت ملی کرملین را برای بررسی این رویداد برگزار کرد، با محکوم کردن حملات اوکراین آن را متوجه زیرساخت‌های این منطقه مرزی و یک اقدام «تحریک‌آمیز» نامید.