لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

روسیه هزاران نفر را از کورسک تخلیه می‌کند؛ زلنسکی حمله به کورسک را تأیید کرد


کورسک، روز جمعه گذشته
کورسک، روز جمعه گذشته

در پی ادامه حملات اوکراین به کورسک در روسیه، یک مقام محلی روس اعلام کرد که شهروندان روسی از این منطقه تخلیه می‌شوند. رئیس‌جمهور اوکراین نیز تأیید کرد که کشورش توانسته جنگ را به خاک کشور «متجاوز» بکشاند.

الکسی اسمیرنوف، فرماندار کورسک، روز یک‌شنبه، ۲۱ مرداد، در کانال تلگرامی خود نوشت به مقامات محلی دستور تسریع برای تخلیه غیرنظامیان را داده است.

تصمیم به بیرون بردن غیرنظامیان از جنوب غرب کورسک در پی رخنه هفته گذشته نیروهای نظامی اوکراین به این منطقه گرفته شده است.

حملات اوکراین به کورسک از هفته گذشته که بزرگ‌ترین در نوع خود از آغاز یورش روسیه به چهار استان اوکراین است و ظاهرا ظرفیت ایجاد تغییرات عمده در آرایش میدان و تحولات جنگ را دارد، ارتش روسیه و سران کرملین را به خود مشغول کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که روز جمعه نشست شورای امنیت ملی کرملین را برای بررسی این رویداد برگزار کرد، با محکوم کردن حملات اوکراین آن را متوجه زیرساخت‌های این منطقه مرزی و یک اقدام «تحریک‌آمیز» نامید.

مقامات روسیه روز شنبه اعلام کردند بیش از ۷۶ هزار تن از ساکنان «به طور موقت» به اماکن امن منتقل شدند.

همزمان، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه برای نخستین بار تأیید کرد که نیروهای کشورش در منطقه کورسک روسیه می‌جنگند.

ولودمیر زلنسکی گفت این عملیات بخشی از کوشش کی‌یف برای «احقاق عدالت» پس از تجاوز روسیه به خاک کشورش است.

آقای زلنسکی با اشاره به مذاکرات خود با الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، در خصوص عملیات در کورسک روسیه با هدف «کشاندن جنگ به خاک متجاوز» و تقدیر از سربازان اوکراینی گفت اوکراین ثابت می‌کند که حقیقتا قادر به اجرای عدالت است و فشار به متجاوز تضمین‌کننده تحقق آن است.

مقامات روسی در کورسک اعلام کردند بر اثر یک موشک شلیک شده از اوکراین، دست‌کم ۱۳ نفر در فروپاشی یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه کشته شدند.

ایگور کوتساک، شهردار کورسک گفت ساکنان ساختمانی که موشک به آن اصابت کرد، قرار بود به یک مرکز اسکان موقت منتقل شوند.

به گفته شهردار کورسک، «تمامی شهر زیر هشدار حملات هوایی» قرار دارد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر گفته بود پیشروی بیشتر نظامیان اوکراین در حمله به کورسک را در روز پنجم از این حملات متوقف کرده بود.

روسیه روز شنبه آغاز «عملیات ضد تروریستی» در سه منطقه مرزی کورسک، بلگورود و بریانسک را اعلام کرد.

وزارت دفاع روسیه اما یک‌شنبه از ادامه حملات پهپادی و موشکی اوکراین به سوی کورسک همزمان با گسیل پهپادی اوکراین به مناطق بلگورود، بریانسک و اوریول خبر داد.

از سوی دیگر، شهردار کی‌یف بامداد یک‌شنبه گفت سامانه‌های دفاع هوایی مدافع پایتخت حملات تازه هوایی روسیه را دفع کردند.

نفوذ جنگی اوکراین به روسیه پس از تجهیز بیشتر ارتش اوکراین به تسلیحات از سوی کشورهای غربی متحد کی‌یف، به‌ویژه از سوی آمریکا، عملی شده است.

XS
SM
MD
LG