اوج‌گیری شیوع آبله اِم در آفریقا؛ شناسایی ۱۲۰۰ مورد جدید در یک هفته

ویروس آبله ام

آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا از اوج‌گیری شیوع آبلهٔ اِم یا نوع جدیدی از آبله میمون در این قاره خبر داده و گفت از ابتدای امسال نزدیک به ۱۹ هزار مورد ابتلای مشکوک یا تایید شده به این ویروس ثبت شده که ۱۲۰۰ مورد آنها تنها در یک هفته بوده است.

اولین موارد ابتلا به این ویروس کشنده در خارج از اتحادیه آفریقا هفته گذشته در کشورهای سوئد و پاکستان گزارش شد.

سویه «کلاد یک» از بیماری آبلهٔ اِم در دوره اخیر از کنگو به بوروندی، کنیا، روآندا و اوگاندا سرایت کرده است.

پیشتر سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به شیوع نوع جدید آبله میمون در کنگو و سایر نقاط آفریقا هشدار داده و با اعلام وضعیت اضطراری جهانی، خواستار اقدام فوری برای مهار انتقال این ویروس شده بود.

آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا می‌گوید در میان موارد ابتلای ثبت شده در ۱۲ کشور عضو، بیش از سه هزار مورد تایید شده و نزدیک به ۱۶ هزار مورد نیز مشکوک گزارش شده است.

بیشتر در این باره: بیماری «آبلهٔ ام» چیست و چطور منتقل می‌شود؟

تاکنون مرگ ۵۴۱ نفر از ویروس آبلهٔ اِم ثبت شده که معادل نزدیک به سه درصد از کل افراد مبتلای قطعی و مشکوک بوده است.

بدترین وضعیت در کنگو گزارش شده است. اولین مورد ابتلا در سپتامبر پارسال گزارش شد و تاکنون ابتلای قطعی یا مشکوک بیش از هزار نفر در این کشور به ویروس جدید آبله میمون تایید شده و طی یک هفته گذشته ۲۴ قربانی گرفته است.

کشور کنگو با ۲۶ ایالت صد میلیون جمعیت دارد.

آژانس بهداشت این کشور می‌گوید بخش بزرگی از مبتلایان جدید در سال جاری گزارش شده‌ و بیش از ۱۴ هزار مورد را شامل می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی قرار است به زودی اولین توصیه‌های خود برای پیشگیری از همه‌گیر شدن این بیماری را به زودی منتشر کند، اما این نهاد سازمان ملل به همراه دیگر نهادهای غیردولتی خواستار افزایش تولید واکسن نوع جدید آبله ام شده‌اند.

سویه‌ای که تا دو سال پیش از بیماری آبلهٔ‌ ام شناسایی شده بود، عمدتا از طریق تماس جنسی منتقل می‌شد. اما سویه جدید بیماری از طریق تماس نزدیک هم منتقل می‌شود. انتقال ویروس و ابتلا به آن ظاهراً بدون علامت است.

فرد پس از ابتلا دچار تب بالا، التهاب غدد لنفاوی، دردهای عضلانی و تاول‌های پوستی دردناک می‌شود و در موارد حاد نیز ممکن است از دهان و چشم گرفته تا اندام‌های جنسی فرد را درگیر کند.