هشدار آژانس انرژی اتمی درباره شرایط «رو به وخامت» ایمنی در نیروگاه زاپوریژیا

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین

در پی وقوع یک انفجار در جاده نزدیک به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین که از دو سال پیش در کنترل نظامی روسیه است، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نسبت به وخیم شدن شرایط ایمنی در این تأسیسات هشدار داد.

روسیه روز شنبه، ۲۷ مرداد، اوکراین را متهم کرد که بمبی را در جاده نزدیک این تأسیسات منفجر کرده است.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا از آغاز یورش روسیه در اوکراین در دو سال و نیم پیش بارها هدف حمله قرار گرفته و هر یک از دو کشور طرف مقابل را به انجام آن متهم کرده‌اند.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پس از دریافت گزارش از انفجار در نزدیکی این نیروگاه از منطقه بازدید کردند.

این کارشناسان گزارش دادند بمب ظاهرا انفجاری از یک پهپاد بوده که به جاده میان دو دروازه اصلی نیروگاه آسیب وارد کرده است.

تیم اعزامی آژانس به مدیرکل این نهاد دیده‌بان هسته‌ای زیرمجموعه سازمان ملل متحد گزارش داده که تحرکات نظامی در یک هفته گذشته در اطراف این نیروگاه در جریان بوده و اعضای این تیم در محل پیاپی صداهای انفجار، شلیک مسلسل سنگین و توپخانه را شنیده‌اند.

بیشتر در این باره: روسیه و اوکراین یکدیگر را به آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متهم کردند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز شنبه در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از خطرات ایمنی و امنیت این نیروگاه هسته‌ای که او آن را «رو به وخامت» نامید، از هر دو طرف جنگ خواست «حداکثر خویشتن‌داری» را نشان دهند.

الکسی لیخاچوف، مدیر اجرایی شرکت روس‌اتم در تماس تلفنی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که وضعیت نیروگاه زاپوریژیا به دلیل حملات اوکراین بدتر شده است.

روسیه گفته است که اوکراین دارد خود را برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک در خاک روسیه نیز آماده می‌کند.

آژانس در طول جنگ روسیه در اوکراین همواره ابراز نگرانی کرده که یک اقدام نظامی در تأسیسات زاپوریژیا می‌تواند به وقوع یک فاجعه هسته‌ای منجر شود.

پیشتر روسیه و اوکراین یکدیگر را به وقوع آتش‌سوزی در یکی از برج‌های خنک‌‌کننده نیروگاه که آخر هفته گذشته رخ داد، متهم کرده بودند.

آژانس که کارشناسانش از برج یادشده بازدید کردند، تأکید کرده که حریق «خسارات قابل توجه» برجای گذاشت اما تهدید فوری برای ایمنی این تأسیسات نیست.

روسیه هرچند تأسیسات هسته‌ای زاپوریژیا را از دو سال و نیم پیش به اشغال خود درآورده اما در قصد خود برای تسلط بر استان زاپوریژیا ناکام مانده است.

در همین حال اوکراین از دو هفته پیش با حمله نظامی در منطقه کورسک در داخل روسیه جنگ را به بخشی از روسیه کشانده و معادله جنگ را تغییر داده است.