قطع برق باعث دورریز خمیر نانوایی‌ها در ایران شده است

مشاور آرد و نان اتاق اصناف ایران می‌گوید قطعی ناگهانی برق در نانوایی‌ها سبب ترش شدن خمیر می‌شود و چاره‌ای جز دور ریختن آن نیست.

محمدجواد کرمی یکشنبه ۲۸ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفته است در حال حاضر نانوایی‌های کشور قطعی یک تا سه ساعته برق را در هر روز متحمل می‌شوند، در حالی که این قطعی زمان‌بندی شده هم نیست.

به گفته او در کشور ۹۰ هزار نانوایی وجود دارد و قطعی برق این نانوایی‌ها تابع منازل مسکونی مستقر در منطقه‌ای است که مغازه نانوایی در آن قرار گرفته است.

افزایش دورریز خمیر به خاطر قطعی برق در حالی است که دولت در سال جاری ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه نان در نظر گرفته است.

آقای کرمی نیز گفته است دورریز خمیر در حالی اتفاق می‌افتد که دولت اکنون هر کیلو گندم را ۱۷۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرد و آرد حاصل از این گندم را با احتساب یارانه‌ای قابل‌توجه به نانوایان می‌دهد.

بیشتر در این باره: قیمت نان در ۱۰ استان ایران ۲۵ درصد گران شده است

افزایش دورریز خمیر همچنین در حالی است که دولت بابت خرید گندم از کشاورزان تا ابتدای ماه جاری ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و کماکان خرید گندم توسط دولت از کشاورزان ادامه دارد.

معضل کسری برق تابستانی ایران امسال طیف گسترده‌ای از بخش‌ها، از صنایع تا داروسازی، کشاورزی، خانگی و نانوایی‌ها را گرفتار کرده است.

آقای کرمی می‌گوید زمانی که به آرد آب و خمیر مایه افزوده می‌شود امکان نگهداری آن از بین می‌رود و باید حتما پخته و به نان تبدیل شود بنابراین وقتی خمیر داخل دستگاه خمیرگیر است باید برش بخورد و وارد مرحله پخت شود اما با قطع برق دیگر امکان تبدیل خمیر به نان وجود ندارد، چون خمیر ترش می‌شود و باید دور ریخته شود.

او در ادامه گفت مشکل دیگر آن است که به نانوایی‌ها در ازای نانی که می‌فروشندU آرد داده می‌شود و وقتی خمیر به نان تبدیل و فروخته نشده باشد و در دستگاه کارتخوان کارتی کشیده نشده باشد، با این برآورد که آرد مصرف نشده است، سهمیه آرد نانوایی کاهش پیدا می‌کند.

رسانه‌های ایران همچنین ۲۷ مرداد گزارش دادند طی روزهای گذشته قیمت نان در ۱۰ استان ۲۵ درصد افزایش یافته است.