اختلاف در مجلس بر سر بررسی کابینه پزشکیان؛ تنها وزیر زن پیشنهادی از خود دفاع کرد

فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از خود در مجلس سخنرانی کرد

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی در حالی روز سوم خود را می‌گذراند که برخی نمایندگان با رئیس مجلس بر سر چگونگی این بررسی اختلاف پیدا کردند.

حمید رسایی از نمایندگان تندرو اصولگرا روز دوشنبه، ۲۹ مرداد، در تذکری خطاب به محمدباقر قالیباف گفت که شیوه ثبت‌نام موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی منطبق با آیین‌نامه مجلس نیست.

او افزود که این ثبت‌نام باید قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی صلاحیت‌ها صورت می‌گرفت تا نمایندگان خود را برای سخنرانی آماده می‌کردند.

به گفته رسایی، اکنون «نیم ساعت» قبل از بررسی هر وزیر پیشنهادی ثبت‌نام نمایندگان مخالف یا موافق او انجام می‌شود.

قالیباف در پاسخ گفت که رویه کنونی برای جلوگیری از لابی‌گری علیه نمایندگان مخالف است.

قالیباف گفت: «همه افرادی که لابی می‌کردند می‌ریختند روی سر کسی که مخالف بود و می‌گفتند تو چرا مخالفی؟»

این اظهارات در حالی است که یک نماینده مجلس روز دوشنبه گفت که به او و دیگر نمایندگان گفته شده که با وزیر پیشنهادی دادگستری مخالفت نکنند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در حالی است که پیشتر خود قالیباف برای وارد کردن فشار بر نمایندگان در جهت اخذ رای اعتماد وزرای پیشنهادی، گفته بود که این افراد از سوی نهادهای امنیتی تایید صلاحیت شده‌اند.

بیشتر در این باره: روز دوم بررسی وزرای پزشکیان در مجلس؛ عراقچی چین و روسیه را «اولویت» سیاست خارجی دانست

محسن بیگلری، نماینده سقز در اعتراض به این اظهارات گفت: «آقای قالیباف بیان کردند ۱۹ وزیر پیشنهادی از دستگاه‌های ذیربط تأییدیه گرفته‌اند، بنابراین دیگر حرفی باقی نمی‌ماند.»

پیشتر خود پزشکیان برای مجاب کردن نمایندگان گفته بود که در تمام مراحل انتخاب وزرا، «مشورت‌های لازم در سطوح بالا انجام شده» است.

پیش از ظهر دوشنبه، برنامه‌ها و صلاحیت محمدرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نظر کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع مجلس در خصوص عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اعلام شد.

در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که ممکن است تا روز پنجشنبه به طول بیانجامد، تعدادی از نمایندگان مجلس از عدم ارائه برنامه مشخص از سوی وزرای پیشنهادی انتقاد کرده‌اند. پیشتر اعلام شده بود که روز چهارشنبه رأی‌گیری نهایی درباره وزرا انجام خواهد شد.

احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان روز دوشنبه با اشاره به بی‌برنامگی پزشکیان و ترکیب وزرای پیشنهادی گفت: «اگر در زمان انتخابات این لیست کابینه پزشکیان ارائه می‌شد، سعید جلیلی کنار می‌کشید.»

جلیلی رقیب اصلی پزشکیان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بود که ادعای تدوین برنامه‌هایی از سال‌ها پیش در چارچوب «دولت سایه» داشت.

پزشکیان بارها اعلام کرده که برنامه ویژه‌ای ندارد و قصد دارد برنامه‌های موجود را به اجرا بگذارد.

بررسی صلاحیت وزرای جهاد کشاورزی و دادگستری

در جلسه روز دوشنبه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خبر داد.

پس از آن نمایندگان مخالف و موافق او به مخالفت و دفاع از برنامه‌های او پرداختند.

سلمان ذاکر، احمد بخشایش، اسماعیل کوثری و رحمت‌الله نوری همگی با انتقاد از برنامه غلامرضا نوری قزلجه در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سخنرانی کردند.

از جمله سلمان ذاکر گفت که آقای قزلجه در برنامه‌اش از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکرده است: «او چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره برداری برساند؟»

چندین نماینده نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سخرانی کردند و او را «مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه» دانستند که «با گوشت و پوست خود مشکلات حوزه کشاورزی را لمس کرده است».

از جمله محمد بیات و محمد جلالی که گفتند آقای نوری قزلجه فردی با سابقه و با تجربه در حوزه کشاورزی است.

در ادامه این جلسه،‌ غلامرضا نوری قزلجه با دفاع از برنامه های خود برای وزارتخانه جهاد کشاورزی، گفت که با فساد «هیچ نسبتی» ندارد اما «با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارد».

بیشتر در این باره: نخستین روز بررسی کابینه پیشنهادی پزشکیان در مجلس

پس از آن‌که سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد، نمایندگان مخالف و موافق امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، به ترتیب سخنرانی کردند.

حسین‌علی حاجی دلیگانی از جمله نمایندگان مخالف بود که ادعا کرد که آقای رحیمی برنامه‌ای برای اجرای برخی مواد قانونی ندارد.

موافقت به جای مخالفت درباره وزیر دفاع پیشنهادی

وزیر پیشنهادی بعدی عزیز نصیرزاده بود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد با او برای تصدی پست وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح موافق است.

برخی نمایندگان که قرار بود در مخالفت با آقای نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع سخرانی کنند به جای، آن درخواست‌های خود را مطرح کردند و گفتند که وزیر، معیشت و رفاه نیروهای مسلح را مورد توجه قرار دهد.

یکی از این نمایندگان یاسر سلیمانی، بود که وقتی به عنوان نماینده مخالف در پشت تریبون رفت در سخرانی‌اش اعلام کرد که «رای ما با قاطعیت نصیرزاده است».

محمدباقر قالیباف نسبت به اقدام او اعتراض کرد.

نماینده مخالف دیگر مهدی طغیانی بود که با انتقاد از برنامه آقای نصیرزاده گفت که در این برنامه موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند، ایرادات جدی وجود دارد.

نمایندگان موافق نیز وزیر پیشنهادی دفاع و برنامه‌های او حمایت کردند؛ از جمله سلمان زارع، نماینده موافقی بود که او را »موفق‌ترین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی» خواند و گفت او اولین راه‌انداز و تولید کننده پهپاد در نیروی هوایی و طراح تبدیل موشک زمین به هوا به هوا به هوا بوده است

پس از آن عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح پشت تریبون مجلس رفت و از برنامه‌های خود دفاع کرد.

بررسی صلاحیت تنها وزیر زن پییشنهادی

در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پرداختند.

در ابتدای این جلسه، عبدالجلال ایری نظر کمیسیون عمران مجلس درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را خواند و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های فرزانه صادق خبر داد.

محمد منان رئیسی و محمدتقی نقدعلی دو نماینده‌ای بودند که در مخالفت با خانم صادق برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی سخنرانی کردند.

آقای منان‌رئیسی از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ابراز نگرانی کرد و آقای نقدعلی که قرار بود در مخالفت با خانم صادق صحبت کند از او خواست که دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع‌سازی را برطرف کند و نسبت به این موارد توضیح دهد.

سپس نمایندگان موافق با فرزانه صادق سخنرانی کردند و از جمله او را فردی «با تجربه» و «دارای برنامه» خواندند که «کاربلد» و «اهل مبارزه با فساد» است.

فرزانه صادق سپس به دفاع از خود پرداخت و خود را فردی «ضد رانت» معرفی کرد که به جناحی وابسته نیست و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند.»