توفند «یاگی» در ویتنام جان دست‌کم ۳۵ تن را گرفت

یکی از کوچک‌ترین آسیب‌های یاگی کندن درختان در ویتنام بود

«یاگی»، سهمگین‌ترین توفند سال جاری میلادی در آسیا، تاکنون جان ده‌ها نفر را در مناطق شمالی ویتنام گرفته و خسارات زیادی هم بر جای گذاشته است.

بر اساس تخمین‌های اولیه دولتی، دست‌کم ۳۵ تن کشته و ۲۴ نفر هم ناپدید شده‌اند.

به گفته آژانس مدیریت بلایای طبیعی ویتنام، عمده تلفات و خسارات، ناشی از رانش زمین و به‌ راه افتادن سیلاب بوده‌ است. سازمان هواشناسی این کشور هم درباره احتمال وقوع سیل و رانش بیشتر هشدار داده است.

این توفند ابتدا روز شنبه، ۱۷ شهریورماه به سواحل شمال شرقی ویتنام رسید، جایی‌که بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و شرکت‌های داخلی و خارجی همچون ال‌جی حضور دارند.

سازمان هواشناسی ویتنام روز یکشنبه، سطح هشدار درباره این توفند را به سطح طوفان‌های حاره‌ای کاهش داد.

توفند برق میلیون‌ها خانه و شرکت را قطع کرد، باعث آب‌گرفتگی بزرگراه‌ها و اختلال در شبکه‌های ارتباطی شد. همچنین یک پل فرو ریخت و هزاران درخت از ریشه درآمدند. فعالیت اقتصادی مراکز صنعتی هم به‌طور کامل متوقف شد.

روز دوشنبه، ۱۹ شهریور، کارگران و مدیران کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی شهر ساحلی و دو میلیون نفری «هایپونگ»، در حالی که برق همچنان قطع بود، تلاش می‌کردند که تجهیزات صنعتی را از آسیب بیشتر ناشی از باران حفظ کنند. سقف‌های فلزی بسیاری از این کارگاه‌ها کنده شده و تجهیزات و کارگران در معرض باد و باران قرار دارند.

در این شهر،‌ سقف یک کارخانه متعلق به شرکت کره‌ای ال‌جی هم فرو ریخته‌ است.

هونگ سون، رئیس انجمن بازرگانی کره جنوبی در ویتنام، تاثیر توفند بر کارخانه‌های کره‌ای در نوار ساحلی را گسترده توصیف کرد.

همچنین به گفته مقام‌های محلی، یک پل هم در استان «پو تو» فرو ریخته‌ است. یکی از مقام‌های ارشد بخش ترابری استان، با اشاره به شلوغ و کلیدی‌ بودن این پل، تاکید کرد که هنوز آمار و اطلاعاتی از تلفات احتمالی ریزش آن، در دست نیست.

طبق اعلام سازمان هواشناسی ویتنام، میزان بارندگی در نقاطی از نواحی شمالی کشور، تنها ظرف ۲۴ ساعت گذشته بین ۲۰۸ تا ۴۳۳ میلیمتر بوده‌ است.

شرکت دولتی برق این کشور هم، با تائید اینکه در آخر هفته، برق نزدیک به شش میلیون مشتری قطع شده بود، گفت که تا ظهر دوشنبه، برق نزدیک به ۷۵ درصد از این مشترکان وصل شده‌ است.

وقوع طوفان‌های سهمگین و مرگبار در این وقت سال و در نواحی جنوب شرقی آسیا بی‌سابقه نیست، حوادثی که با تشدید آثار تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، بیشتر هم شده‌اند.